8. října 2014 16:40 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Nové praktiky šmejdů. Lákají na výhry a vydávají se za ombudsmana

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Šmejdi (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šmejdi (ilustrační foto). | foto: Shutterstock

PRAHA Někteří pořadatelé předváděcích akcí přišli po změně legislativy na začátku roku s novými triky. Nově se vydávají za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci spotřebitelská práva. Schovávají se i za známé společnosti nebo pořádají „poradenské přednášky“.

Jedním ze způsobů, kterým se pořadatelé předváděcích akcí snaží dostat do soukromí spotřebitelů a současně se vyhnout kontrole České obchodní inspekce, je „výhra s poradenstvím“. Na začátku je telefonát z pořádající firmy. Aby „výhru“ spotřebitel získal, musí uvést jméno, adresu i kontakt, přizvat svého partnera, případně sehnat další lidi a s nimi se zúčastnit hodinové „poradenské přednášky“, kterou má uspořádat u sebe doma. Na nové praktiky takzvaných „šmejdů“ ve středu upozornila sama Česká obchodní inspekce. 

Riziko pro spotřebitele je podle inspekce v tom, že jí taková prodejní akce nemusí být hlášena. Spotřebitel také může zjistit, že není možné od smlouvy odstoupit, protože na adresách ve smlouvě uvedených společnost nesídlí a pro poštu je adresát neznámý.

NAPSALI JSME:

Zástupci některých předváděcích firem se v poslední době také vydávají za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Telefonicky vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží. Podmínkou vrácení části peněz za předražené zboží je koupě karty v hodnotě až 25 tisíc korun, na kterou údajně spotřebitel někdy v budoucnu může získat hodnotný zájezd.

Nové povinnosti prodejci obchází

Společnosti pořádající předváděcí prodejní akce musí od ledna inspekci předem hlásit místo a datum konání akcí a musí také uvést, jaké zboží na nich budou nabízet. „Tyto povinnosti však nejsou prodávajícími dodržovány nebo jsou obcházeny. Inspektoři ČOI zjišťují, že společnosti ohlašovací povinnost o konaných akcích neplní, na pozvánkách neuvádějí, co budou prodávat, lákají účastníky na dárky fiktivních sponzorů. Slibují spotřebitelům výhodné nákupy, ochutnávky výrobků z nabídky nově otevíraných obchodů (samozřejmě bez vědomí jejich majitelů),“ uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Města a obce po celé republice připravily ve spolupráci s ČOI přednášky, besedy a semináře, zejména pro seniory, kteří jsou nejčastější obětí nekalých obchodních praktik nejrůznějších prodejců. Na těchto setkáních odpoví zástupci inspekce na dotazy a poradí, jak odolat příslibům nereálných výher, dárků a dalších fiktivních výhod. Zájemci o účast se mohou podle inspekce informovat na místo a termín konání říjnových akcí na svých radnicích.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse

Vyhrajte poukaz na Rajče a potěšte své blízké kalendářem, fotoknihou a pexesem
Vyhrajte poukaz na Rajče a potěšte své blízké kalendářem, fotoknihou a pexesem

S příchodem sychravého počasí, padajícího listí a tmavých rán přichází i první myšlenky na nákup vánočních dárků. Letos nemusíte dlouho přemýšlet, potěšte své blízké výrobky z vlastních fotografií. Soutěžte o poukazy na fotoknihy, kalendáře nebo pexeso.

Najdete na Lidovky.cz