19. července 2016 19:04 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Plastová Tatra 148 se stala hitem. Výrobce nestíhá

Plastová Tatra 148. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Plastová Tatra 148. | foto: ČTK

LIBEREC/MNICHOVO HRADIŠTĚ Když firma Dino Toys před dvěma lety začala na trhu znovu nabízet legendární plastovou Tatru 148, nikdo nečekal, že bude mít hračka z 80. let takový úspěch. Aktuálně se jich prodalo už přes 114 000 a auto patří k nejprodávanějším hračkám v Česku. Firma se proto rozhodla rozšířit sortiment o zmenšenou třiceticentimetrovou verzi.

Když firma Dino Toys před dvěma lety začala na trhu znovu nabízet legendární plastovou Tatru 148, nikdo nečekal, že bude mít hračka z 80. let takový úspěch. Aktuálně se jich prodalo už přes 114 000 a auto patří k nejprodávanějším hračkám v Česku. Firma se proto rozhodla rozšířit sortiment o zmenšenou třiceticentimetrovou verzi.

„Lidi, kteří bydlí v panelácích, si velkou Tatru 148 nekoupí, protože se jim nevejde do bytu, zatímco ta menší se do bytu vejde,“ řekl ČTK jednatel Jan Šlemín při návštěvě libereckého Novoplastu, kde se malá verze tatrovky vyrábí a montuje.

Že bude o hračku tak velký zájem, nikdo nečekal. „Původně jsem měl v plánu, že musíme prodat nejméně 10 000 kusů ročně, aby se nám v nějakém horizontu vrátily vložené prostředky. Byl to takový mírně optimistický plán,“ řekl Šlemín. Obchodníci podle něj hračce velké šance na úspěch nedávali, už po půl roce bylo ale podle něj jasné, že hračka bude hitem i díky nostalgii rodičů, kteří měli podobný model jako děti. První rok se jich prodalo přes 42.000 a v dalším roce více než 66 000.

V liberecké plastikářské společnosti Novoplast se 19. července konala prohlídka...
V liberecké plastikářské společnosti Novoplast se 19. července konala prohlídka...

Firma proto na začátku letošního roku začala vyrábět zmenšené 30centimetrové tatrovky. „Chtěli jsme rozšířit portfolio, nechtěli jsme zůstat u jednoho výrobku, ale investice do forem na výrobu těch velkých aut jsou hodně veliké. Chtěli jsme rozšířit nabídku a zároveň to finančně ustát,“ vysvětlil rozhodnutí firmy Šlemín. Průzkum trhu pak podle něj ukázal, že optimální velikostí je 30 centimetrů. „Že je to optimální auto jak na pískoviště, tak domů,“ dodal.

Zatímco velké, 72 centimetrů dlouhé, Tatry se vyrábějí v Polsku, u těch malých dostal šanci český výrobce. Výrobu plastových dílů i kompletaci aut zajišťuje liberecká firma Novoplast, která se specializuje na výrobu plastů pro potravinářské účely. Má tedy potřebné certifikáty i zkušenosti, aby mohla hračku pro děti vyrábět. Menší auto se nabízí v sedmi variantách, v Liberci jich denně vyrobí 800. „Tatrovky se dnes podílejí na našem obratu jen zhruba ze dvou procent, věříme, že se do budoucna spolupráce rozšíří,“ řekl ČTK majitel společnosti Jiří Vošoust. Novoplast by podle něj v budoucnu rád vyráběl pro Dino Toys i velké Tatry 148.

ČTK