24. ledna 2014 14:05 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Obchody by mohly mít povinnost prodávat české potraviny, míní Jurečka

Marian Jurečka jde na schůzku s prezidentem Zemanem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Marian Jurečka jde na schůzku s prezidentem Zemanem. | foto: MAFRA: Petr Topič

OLOMOUC Obchodní řetězce by podle kandidáta na ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) mohly mít v Česku povinnost nabízet určitý podíl potravin od tuzemských dodavatelů. Množství českých potravin na pultech obchodů nyní žádný zákon nereguluje, velké obchodní řetězce ale po loňské novele zákona o potravinách budou muset u vstupu do prodejen zveřejňovat údaj o pěti hlavních zemích, ze kterých pochází zboží v jejich nabídce.

Jurečka v pátek při otevření poslanecké kanceláře v Olomouci řekl, že inspirovat se chce na Slovensku, kde vláda hodlá podobným způsobem zvýšit podíl slovenských potravin v obchodech. Záměr podle Jurečky počítá s tím, že stanovené procento potravin v nabídce obchodů musí pocházet od domácích výrobců. "Jednu z prvních cest proto plánuji udělat na Slovensko, kde se chci potkat s ministrem zemědělství," podotkl Jurečka. Velcí obchodníci na Slovensku mají už od loňského dubna povinnost zveřejňovat zastoupení domácích potravinářských produktů na tržbách.

Důkladná příprava

Supermarket. Ilustrační foto

Jurečka upozornil, že případná změna zákona, která obchodníkům nařídí podíl českých potravin, musí být nejprve důkladně připravena, aby nebyla v rozporu s pravidly Evropské unie. "Může to totiž fungovat dva roky a poté si na to Evropské komise došlápne, zruší to a stát bude platit sankce. Do této situace bych se dostat nechtěl. Chci to opravdu prověřit," podotkl Jurečka, podle kterého jsou do Česka dováženy potraviny za 40 miliard korun a značná část se jich prodá právě v obchodních řetězcích. "Pokud to nebude v rozporu s evropským právem, tak je ambice to (povinný podíl českých potravin) tady aplikovat," dodal.

ČTĚTE TAKÉ:

Obchodníci tvrdí, že je složité podíl českého zboží v sortimentu potravin stanovit, navíc zatím chybí jasná definice českého výrobku. Například řetězec COOP má v nabídce asi 80 procent tuzemských produktů, pokud se za ně považuje zboží vyrobené na českém území. Albert uvádí, že stoprocentně českými dodavateli pokrývá segment čerstvého pečiva, chlazeného kuřecího masa, mléka a mléčných výrobků.

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz