3. února 2019 14:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Obliba biobavlny roste. Špatné svědomí ,na triku’ ale nosí stále většina lidí

Indická žena při sběru bavlny. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Indická žena při sběru bavlny. | foto: Magdaléna Langová Lidovky.cz

PRAHA Stále více výrobců oblečení používá ve své produkci takzvanou biobavlnu. Tedy bavlnu, která se pěstuje v souladu s ekologickými standardy. Během pěstování se nepoužívají pesticidy ani insekticidy, což je častá norma.

Bez bavlny si lze každodenní život jen těžko představit. Trička, spodní prádlo i džíny se vyrábějí zejména z bavlny. Její produkce ale může mít velmi nepříznivý vliv na životní prostředí.

Německá agentura pro životní prostředí před několika lety uvedla, že při pěstování bavlníku se používá celá čtvrtina celosvětové spotřeby insekticidů a deset procent pesticidů.

V posledních letech tak mezi výrobci oblečení stoupá zájem o takzvanou biobavlnu, která se pěstuje v souladu s udržitelným přístupem k životnímu prostředí. A dbá se taky na to, aby lidé, kteří se na produkci podílejí, dostávali spravedlivou odměnu. Mezi největší producenty bavlny na světě patří Indie a Čína.

Grafika peak.cz

Zelené řetězce

Stále větší popularita „zeleného“ přístupu u globálních firem vede k tomu, že oblečení vyrobené z biobavlny není nedostupné. Používají jej i značky, které patří na trhu k těm levnějším. K největším odběratelům této ekologické bavlny patří C&A, H&M, Tchibo nebo Lidl.

V roce 2017 stoupla spotřeba biobavlny ve světě o deset procent na 118 tisíc tun, ale na celkové spotřebě bavlny stále tvoří méně než procento.

Grafika peak.cz

Pěstování biobavlny podle neziskové organizace Textile Exchange zaměstnává 220 tisíc zemědělců, kteří ji pěstují na ploše 473 tisíc hektarů. Dalších 215 tisíc hektarů se připravuje pro tento druh certifikované produkce. V následujících letech by tak nabídka biobavlny měla růst o 50 procent.

Když ne bio, tak aspoň „better“

Tlak na používání tohoto druhu bavlny nicméně vede i k tomu, že se pěstuje bavlna, která sice nesplňuje přísné podmínky pro označení „bio“, ale produkuje se udržitelněji než klasické pěstování bavlníku. Tento druh pěstování bavlny propaguje organizace Better Cotton Initiative.

Její podíl na trhu dosahuje podle Textile Exchange 19 procent. Velkými odběrateli jsou značky C&A, H&M, ale také Ikea, Adidas nebo Nike.

Oděvní nadnárodní řetězce C&A, H&M oznámily, že do roku 2020 chtějí mít sto procent své produkce z biobavlny nebo alespoň z produkce dodržující standardy Better Cotton Initiative. Stejný závazek vyhlásila také firma Nike.

Banner peak.cz.
František Novák, Peak.cz