Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Obrat v Česku. Budoucnost patří menším obchodům, jsou efektivnější

Ekonomika

  20:00
PRAHA - Nové obchodní domy se staví čím dál méně. Letos nebude otevřené žádné větší nákupní centrum, což je poprvé od roku 1990. Místo je jen pro menší projekty v malých městech a obcích.
Obchod se zeleninou - ilustrační foto.

Obchod se zeleninou - ilustrační foto. foto: APČTK

"Hlavním trendem, který jsme pozorovali v roce 2010 a předvídáme i do roku letošního, je snižování počtu nově otevřených nákupních center," potvrzuje ředitel pražské pobočky poradenské společnosti CB Richard Ellis Richard Curran.

Ani loni to nebyla s nově dokončenými projekty žádná sláva. Světlo světa spatřil jediný větší obchodní dům – Galerie Harfa v pražských Vysočanech se 42 tisíci metry čtverečními obchodních ploch.

Jinak byla výstavba ve znamení rozšiřování stávajících center. V hlavním městě to byla například druhá fáze Fashion Arena Outletu. Co do objemu ploch následoval Liberec, kde byla dokončena druhá fáze projektu Forum Liberec o 22 tisících metrech. Dokončily se nákupní centra a retail parky ještě v Ústí nad Labem, Chomutově, Prostějově, Zlíně, Znojmě, Sokolově a dalších. V menších městech se jednalo převážně o retail parky.

Velká města jsou již nasycena
Jak říká Lenka Šindelářová z poradenské společnosti DTZ, letos to bude s novou výstavbou mnohem horší.  "Bude dokončeno rekordně málo maloobchodních prostor, nejméně od roku 1997," upozorňuje.

Očekává se dostavba pouze 56 tisíc metrů čtverečních, a to pouze retail parky, žádné větší obchodní centrum. "Všechna města nad sto tisíc obyvatel jsou už saturovaná. Počet metrů obchodních ploch na počet obyvatel se blíží limitu západní Evropy. Jedině v menších městech a obcích vznikají malé projekty, které nemají status obchodního centra," říká Jan Kotrbáček, vedoucí oddělení maloobchodu společnosti Cushman & Wakefield.

Jak si vedou obchodníci v ČR (grafika)

Co se týče zcela nových projektů, ty developeři raději odsouvají do dalších let. Jediné větší projekty, které se staví, jsou centrum Breda & Weinstein v Opavě a po přerušení opět pokračovala výstavba nákupního centra Nová Karolina v Ostravě. Ty však budou dokončeny v letech 2012 a 2013.

"Do dalších dvou tří let předpokládáme rozvoj spíše menších nákupních center a retail parků v menších regionálních městech," potvrzuje Curran.

Zelená pro menší obchody
Další linií výstavby budou rekonstrukce stávajících objektů. V případě supermarketů je trh také víceméně naplněn. "Pro menší prodejny stále prostor je, pro velké hypermarkety už však ne," řekl LN Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Gfk, která mapuje maloobchodní trh. V případě potravinářského trhu dochází spíše k přesunům. Řetězce chtějí většinou vylepšovat své umístění.

Často jde o také o dispozice a prostor. "Někdy jdou maloobchodníci do menších prostorů, které budou finančně efektivnější, protože se zmenšil jejich koncept," vysvětluje Kotrbáček. To je případ třeba Aholdu, který zavírá některé své prodejny Albert a Hypernova.

Naopak expandují Spar nebo Billa. Nejaktivnější je ovšem Tesco, které rozšiřuje svůj koncept malých prodejen. Nejenže posiluje své miniprodejny Tesco Express, ale skupuje i konkurenci. V prosinci Tesco podepsalo smlouvu s Pentou o koupi 128 malých obchodů Žabka a Koruna, které investiční společnost provozovala v České republice.

Zatímco výstavba je na bodě mrazu, maloobchodníci jsou aktivní. Expanzi ohlásily vedle nábytkových firem jako IKEA, KIKA nebo XXX Lutz například značky Hot Labels, Husky a Starbucks. Ze segmentu módy rozšiřují H&M, Lindex a New Yorker.

Mezi nové značky, které koncem roku otevřely v ČR své pobočky na franšízové bázi, patří například Brand New Products, iBlues, Jamie Sadock nebo Nicole Cosmetics. Novinkou byl také první samostatný obchod F&F v Palladiu, první v Evropě.