15. listopadu 2016 18:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Jezme naše sýry, nebudeme potřebovat Čínu, říká Jurečka. A chválí Penny Market

Ministr zemědělství Marian Jurečka. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministr zemědělství Marian Jurečka. | foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA Zatímco s prodejem vepřového se českým zemědělcům daří podstatně lépe, u mléka je situace stále vážná. Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) v rozhovoru pro lidové noviny vysvětluje, co by českým potravinářům mohlo pomoct.

LN: Co krizi vepřového zastavilo? Snížily se chovy?
Jednak, ale také se zvýšila poptávka, především v Číně, což na světovém trhu významně ovlivnilo změnu ceny. Situace v mléku je ale pořád vážná, průměrná výkupní cena činí 6,2 koruny za litr. Pobavily mě zprávy v jedné televizi, které hlásaly: vzrostla cena mléka, výrobky z něj budou dražší. Posledních 20 měsíců spadla výkupní cena skoro o třicet procent a nevšiml jsem si, že by mléčné výrobky na pultech obchodů o třetinu zlevnily.

Ani náhodou. Zemědělci mají pořád asi dvoukorunovou ztrátu na litr. To, co jim letos nabízíme navíc, je čtyřmiliardový balíček, jenže celkové ztráty na mléce a vepřovém činí za republiku zhruba 8 miliard.

LN: Takže bychom potřebovali, aby Číňané pili více mléka?
Stačilo by, aby Češi kupovali víc domácích výrobků z něj, pak bychom Čínu ani nepotřebovali.

LN: Láme se spotřebitelské chování Čechů tímhle směrem?
Pomaličku se to daří. U mléka je problém, že zhruba 30 procent toho čerstvě nadojeného vyvezeme do zahraničí a zároveň si zhruba 30 procent mléčných výrobků naopak dovezeme. Naše mlékárny by mohly mnohem více vyrábět finální produkty, ale klíčový je zákazník, který si musí koupit český sýr nebo jogurt. Z průzkumů vyplývá, že zákazníci se více ptají po původu a kvalitě. Je to přes třicet procent zákazníků, dříve to bylo necelých deset.

Penny Market je první velký řetězec, který se zapojil do označení Česká potravina – to znamená, že vyžadují od dodavatelů u jednodruhových potravin sto procent českého původu, u vícesložkových pětasedmdesát. Díky tomu roztáčejí kola zvýšené poptávky, aby potravinář měl ambici nakoupit od českého zemědělce. Říkali nám, že když na přelomu února a března začali svoje dodavatele oslovovat, nesplňovala to ani čtvrtina, teď už je to šedesát procent. Tudy vede cesta.

LN: Znamená zájem o původ jídla automaticky to, že si ho zákazník koupí?
Je v tom rozdíl. Jedna věc je, když se vás někdo zeptá na ulici, jestli máte rádi české výrobky. Málokdo odpoví, že ne, ale otázkou zůstává, zda to pak i koupí. Nicméně lidé z Penny říkali, že výsledky se odrážejí i v tržbách.