Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Podzimní móda má zpoždění. Obchodům vládne kvůli ‚koronapauze‘ letní kolekce, zbylé zboží nabídnou příští rok

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Letní kolekce dosud zabírají místo ve výlohách řady obchodů s módou, které kvůli koronapauze často na tu podzimní nemají nejen místo, ale ani peníze. Část neprodaného zboží se tak vrátí na pulty i příští rok.

Ilustrační foto foto: ČTK/ZUMA/Tomas TkacikČTK

Podzim už pomalu klepe na dveře, flaušové kabáty ale výkladní skříně většiny tuzemských obchodů zatím neplní. Výlohy oblíbených řetězců ještě začátkem září lákají zákazníky na letní výprodeje. Pandemie a jarní vynucená odstávka dorovnaly několikaměsíční náskok před počasím, jejž obchodníci s módním zbožím každoročně měli. Nevyprodané letní zboží se tak do obchodů vrátí příští rok za plnou cenu.

„To víte, přišla korona a na dva měsíce se zavřelo, nefungovala ani výroba, nic,“ popisuje pro server Lidovky.cz asistentka prodejny Pietro Filipi v pražském nákupním centru Nový Smíchov.

Letní zboží stále plní regály obchodů.
Letní zboží stále plní regály obchodů.

Nápisy, které lákaly zákazníky na novou kolekci, v jiných letech už touto dobou běžně zdobily nejednu výlohu. Plavky už nebývaly k dostání ani v srpnu. Letos se ale, mimo jiné, zásadně změnila i léty zavedená strategie v módním průmyslu a regály obchodů ještě v září plní letní výprodeje – přestože se venku ochladilo.

Téměř dvouměsíční pauza, kterou s příchodem nového koronaviru musely veškeré obchody v Česku podstoupit, značně zkomplikovala už doprodej loňského zimního oblečení. A v prodejích jarních kolekcí zanechala díru, již se podle prodejců nedaří zalepit ani více než čtyři měsíce po znovuotevření.

Regály okupuje starší zboží

„Časová hodnota zboží je v případě módy velmi citlivá. Proto je pro nás letošní sezona z hlediska jara a léta úplně ztracená. Zboží budeme muset vyprodat za likvidační ceny, protože musíme alespoň částečně uvolnit sklady a získat zpět nějakou hotovost,“ uvedl krátce po znovuotevření obchodů na začátku května v rozhovoru pro LN Ladislav Blažek, majitel české značky s pánskou módou.

V duchu výprodejů se pak sice nesl konec jara i celé léto, přesto se všechno vyprodat nestačilo. Letní zboží stále plní například i obchody další české značky, Pietro Filipi – veškeré zboží z kolekce podzim/zima se začátkem září vejde na dva věšáky. „Podzim teprve začíná chodit,“ odvětila asistentka na dotaz serveru Lidovky.cz, zda už je k dostání nějaký teplejší kabát. „Zkuste to za pár týdnů,“ radí.

V prodejně s obuví Kazar dokonce museli vystavit každý podzimní model obuvi dvakrát, aby se zaplnila aspoň jedna police. „Nová kolekce má letos pořádné zpoždění, ještě ani není na skladě,“ potvrzuje asistent jedné z prodejen Michael. „Zatím přišlo jen pár kusů. Ještě že máme celoroční modely,“ říká. „Na novou kolekci si ještě počkáme.“

Některým velkým řetězcům se ale zavedený systém dodržet podařilo. Že se podzimní zboží zdrželo, nepotvrdily obchody Zara, Stradivarius, butik Massimo Dutti anebo švédský řetězec H&M. Problém zůstává prý jen s přebytkem letního zboží. „Vzadu máme poslední výprodejové regály,“ ukazuje manažer prodejny Zara v obchodním centru Nový Smíchov.

Kazar nedoprodanou letní kolekcí zásobuje outletové prodejny v Maďarsku a Polsku. Větší potíže s přebytky řeší tuzemské obchody H&M. „Stará kolekce se zdaleka nestihla vyprodat ani ve slevách,“ sdělila asistentka jednoho z obchodů. „Znovu ho naskladníme a příští rok se vrátí na prodejny za plné ceny,“ říká na dotaz, kde zbylé zboží skončí.

Móda se stěhuje na internet

Koronavirus ovšem zamíchal kartami nejen v módním průmyslu mnohem důkladněji. „Měli jsme otevírat třetí prodejnu v Palladiu, ale zatím nebude,“ říká Michael z obchodu s obuví Kazar. Z českého trhu však mizí i celé obchodní řetězce.

K odchodu z tuzemského trhu s módou už krize dohnala například francouzský oděvní řetězec Camaieu, v jehož bezmála 30 českých pobočkách ještě předloni Češi utratili přes 300 milionů korun. Česká divize společnosti podle svého vyjádření dluží 400 milionů korun, které v důsledku koronaviru nedokáže splácet, a soudu, na jehož rozhodnutí čeká, navrhuje, aby ji poslal do konkurzu.

V českých prodejnách s oděvy a obuví meziročně klesly tržby o 16,4 procenta. A i když se ke konci dubna prodejny s oblečením mohly po zhruba měsíc a půl dlouhé odstávce otevřít, k loňským tržbám se nepřibližují.

Naopak se daří prodeji přes internet. E-shopy se podle Českého statistického úřadu těší 30procentnímu nárůstu tržeb oproti loňsku. Jejich popularita neupadá ani s pomalým – a vzhledem k aktuálně rychle rostoucímu počtu nakažených i nejistým – návratem k normálnímu životu, děje se tak právě na úkor kamenných provozoven.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!