31. prosince 2009 23:50 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Pravé šampaňské oslavilo Nový rok s pláčem

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. |

PRAHA Příchod nového roku přípitkem pravého šampaňského oslavilo zřejmě mnohem méně lidí než loni. Kvůli ekonomické krizi hlásí francouzští producenti šampaňského propady prodejů tohoto šumivého moku po celém světě. Na některých trzích dokonce prodeje klesly až o 60 procent. Zájem o pravé šampaňské se letos snížil i v tuzemsku.

Podle předběžných odhadů Jiřího Kočího ze společnosti Global Wines, která se zabývá prodejem vín a destilátů, meziročně klesne až o čtvrtinu. Zatímco v loňském roce se v Česku prodalo zhruba 200 tisíc lahví šampaňského, v letošním roce podle odhadů spadne trh pravého šampaňského na úroveň předloňského roku, kdy prodeje dosáhly 150 tisíc lahví. Nový rok tak Češi přivítají spíše levnějším sektem.

Snaha spořit na firemních i soukromých oslavách tak právě nyní tvrdě dopadá na francouzské producenty špičkového šampaňského. Podle tamního sdružení výrobců a prodejců šampaňského CIVC se poptávka po šumivém víně propadla nejvíc v USA a Velké Británii. Ale také v Rusku se letos pilo šampaňské méně. Celkový vývoz se podle údajů sdružení CIVC za letošní rok propadl o 15 procent.

Pravé šampaňské je drahé?
Prodáme ho beze jména Kvůli rekordnímu poklesu vývozů mají nyní podle mluvčího CIVC Daniela Lorsona francouzští producenti sklady přeplněné šampaňským. Ve sklepích oblasti Champagne je nyní přes 1,2 miliardy lahví.

Aby se výrobci těchto zásob mohli zbavit, vytvářejí potichu a tajně nové značky, pod kterými mohou prodávat šampaňské za nepřiměřeně nízké ceny. V lahvích s neznámými jmény na etiketách se tak mohou nyní skrývat cenná šampaňská. Výrobci tím chtějí dosáhnout jednak toho, aby se jim alespoň trochu zaplnily ztráty za letošní rok, a zároveň tak chtějí ochránit pověst svých prémiových značek.

"Vinné sklepy potřebují hotovost, aby dokázaly zajistit příští úrodu," říká jeden z nákupčích obchodního řetězce Leclerc. Proto některé lahve prodávají téměř pod výrobními náklady. Podle prognóz by se během několika příštích měsíců měla světová poptávka po pravém šampaňském opět zvýšit. To by znamenalo, že výrobci ukončí výrobu levných značek a šampaňské opět podraží. Tuzemští prodejci tohoto nápoje počítají, že také Češi budou šampaňské v příštím roce pít opět častěji.

Prodej pravého šampaňského je oproti sektu minimální

"Určitě je tu předpoklad, že u nás bude spotřeba dál růst," říká zástupce společnosti Krekom, která dováží do tuzemska šampaňské. Ačkoli pravé šampaňské v posledních letech získávalo v Česku více příznivců, oproti běžnému sektu, kterého se ročně prodá okolo 15 milionů lahví, představuje jen zlomek trhu.

Cena šampaňského se v tuzemsku pohybuje od zhruba 350 korun u nejlevnějších vín privátních značek obchodních řetězců až po několik desítek tisíc. Nejprodávanějšími značkami šampaňského v Česku jsou Moët & Chandon a Veuve Clicquot Ponsardin. Lahev dražšího Moët & Chandon se dá pořídit zhruba za 20 tisíc korun.

ROZHOVOR: Dceřino onemocnění nám více dalo, než vzalo
ROZHOVOR: Dceřino onemocnění nám více dalo, než vzalo

V roce 2016 se Elišce Hladové a jejímu partnerovi narodila Beátka. Až do té chvíle netušili, že dcerka nebude v pořádku. Přišla však na svět s Treacher Collinsovým syndromem...