5. dubna 2011 20:47 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Příjmy z dobíjení kreditů chtějí urvat banky

Mobilní bankomat | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mobilní bankomat | foto: Česká spořitelna

PRAHA Po úpadku největší české loterijní společnosti Sazka se uvolnilo místo na trhu. Nejde přitom pouze o trh loterijní. Miliardové příjmy Sazky totiž pocházely i z neloterijní činnosti, zejména z dobíjení kreditu do mobilních telefonů.

Právě tento trh se nyní uvolnil a získat ho chtějí banky, obchodní řetězce či další sázkové společnosti. Dobíjení přes sázkové terminály české největší loterijní společnosti bylo donedávna nejoblíbenějším druhem dobíjení kreditů.

V roce 2009 si prostřednictvím jejích terminálů dobili majitelé mobilních telefonů kredit ve výši 9,6 miliardy korun, o rok dříve to bylo 10,6 miliardy korun.

Čtěte také:

Kredit do mobilního telefonu už si však zhruba tři týdny přes terminály Sazky dobít nelze. Okamžitě se proto rozpoutal boj o to, kdo si desetimiliardový trh zabere pro sebe.

Nahradí bankomaty terminály?
Největší šanci přitom mají banky. Jen přes jejich bankomaty si předplacenou kartu ročně dobijí miliony majitelů mobilních telefonů. V současné době po ukončení spolupráce mobilních operátorů se společností Sazka navíc toto číslo ještě narůstá.

"Oproti prvním dvěma měsícům se v březnu skutečně razantně zvýšil počet dobití předplacených karet. Nárůst se rámcově pohybuje okolo 30 procent," říká Martin Čížkovský, který je zodpovědný za síť bankomatů ČSOB a Poštovní spořitelny.

Byznys dobíjení mobilů

  • Tržby Sazky za dobíjení kreditu do mobilů dosáhly v letech 2005 až 2010 celkem 54,6 miliardy korun. 

  • Loni Sazka za dobíjení utržila 9,6 miliardy korun. Z této částky jí připadla provize sedm procent.

  • Místo Sazky teď chtějí zaujmout banky, obchodní řetězce i jiné sázkové společnosti.
Čížkovský dodává, že se dramaticky zvedly i služby internetového bankovnictví v souvislosti s platbou za mobil. Podobná čísla pak uvádí i Česká spořitelna, které počet i objem dobíjení mezitýdně vzrostl o zhruba 40 procent.

Bankám se tak naskýtá příležitost získat od mobilních operátorů tučné provize a zároveň přilákat více zákazníků ke svým bankomatům nebo webovým stránkám. Tam je potom mohou lehce oslovit s dalšími svými nabídkami a reklamou. Některé z nich proto rozpoutaly reklamní kampaně na dobíjení kreditu přes bankomaty nebo prostřednictvím internetového bankovnictví.

"Mobilní operátoři zastavují dobíjení mobilu přes sázkové terminály. Dobijte sobě i svým blízkým přes GSM banking," rozesílá reklamní SMS například UniCredit Bank. Česká spořitelna zase investovala do reklamy v tištěných médiích. "Možnost dobití kreditu mobilních telefonů přes bankomaty, platbomaty a internetové bankovnictví jsme inzerovali v denním tisku. Od včerejška navíc klienty oslovujeme také formou SMS zpráv a reklamním spotem v rádiu," potvrzuje Jan Holinka z tiskového centra České spořitelny.

Vše o kauze Sazka

Svou šanci na trhu se po úpadku Sazky rozhodly využít i některé obchodní řetězce, jako například Billa, Rossman, Globus a nově i Tesco. "Od května si budou moci naši zákazníci dobít kredit do mobilu u pokladny. Suma za dobitý kredit bude zahrnuta do celkové částky nákupu," popisuje mluvčí Teska Eva Karasová.

Kromě obchodních řetězců se do boje o neloterijní činnost Sazky pustila i sázková společnost Tipsport. V posledních týdnech registruje zvýšený zájem zákazníků o dobití mobilního telefonu.

"V posledních třech týdnech se zájem o dobíjení mobilů rapidně zvýšil. V porovnání s lednem byl březnový nárůst šestinásobný," potvrzuje mluvčí Tipsportu Lubomír Ježek.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!