27. února 2019 16:07, aktualizováno 28. 2 11:19 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Co je Primark, který míří do Česka? Velmi levné oblečení a hluboké košíky

Pobočka řetězce Primark v Londýně na Oxford street. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pobočka řetězce Primark v Londýně na Oxford street. | foto: Reuters

PRAHA Oděvní řetězec Primark otevře v roce 2020 svou první pobočku v Česku. Další prodejny s pověstně hlubokými košíky, do nichž zákazníci nakupují levné oblečení po několika kusech, se otevřou v následujícím roce i v Polsku a ve Slovinsku.

Před obchodem s oblečením se tísní dav zákazníků, nad jejichž hlavami se vznáší záplava modrých balónků. Zaměstnanci o pár kroků ustoupí, když páska padne na zem a do obchodu s křikem vběhnou desítky zákaznic. Spěchají ke štendrům, z nichž bez rozmyslu vytahují několik triček, z regálů pár džínsů či stejných bot. Taková podívaná se před téměř pěti lety naskytla kolemjdoucím ve Francii, kterou pohltila takzvaná Primánie – na její trh vstoupil irský oděvní řetězec Primark.

Nákupy na zájezdu

Podobný scénář se možná odehraje i v Česku, neboť známý prodejce levného oblečení by zde měl otevřít svůj první obchod již příští rok. Česká pobočka Primarku by měla stát na Václavském náměstí v Květinovém domě, který je v tuto chvíli ve výstavbě. Zákazníci by zde měli nakoupit na rozloze několika tisíc metrů čtverečních. Ve srovnání s největším obchodem Primarku v Manchesteru, jež zabírá tři patra a jeho rozloha činí 14 400 metrů čtverečních, ale půjde spíše o drobečka.

Květinový dům (vizualizace). Novostavba roste na rohu Václavského náměstí a...

Květinový dům (vizualizace). Novostavba roste na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice.

„Po nabídce Primarku je v Česku vysoká poptávka už několik let. A trh s oblečením u nás obecně snese příchod dalšího subjektu,“ myslí si odborník na marketing Petr Podlešák. „Na pozoru asi budou jak kamenní, tak internetoví prodejci, protože Primark je velmi známá značka. Zároveň je důležité si uvědomit, že se bude stále jednat jen o jeden obchod v republice.“

Pro české zákazníky ovšem Primark není neznámou značkou. Levných nákupů chtiví turisté je totiž dobře znají z Drážďaň nebo z Lipska, kam česká agentura Primarklovers pořádá jednodenní zájezdy. Zpáteční cesta autobusem nebo vlakem vyjde na 399 korun a v ceně je kromě nákupu v Primarku zahrnuta i prohlídka historického centra města s průvodcem.

S příchodem irského řetězce do Česka ale agentura zrušení výletů za levnými nákupy neplánuje. „Koncept výletu postavený na nákupech v Primarku sice již nebude našim zákazníkům dávat smysl. Drážďany ale nadále zůstanou výbornou nákupní destinací i dech beroucím barokním městem,“ řekl LN Ondřej Vacek Tyleček, zakladatel firmy Primarklovers. „Připravujeme proto rebranding a nákupní výlety do Drážďan nebo nedalekého Lipska budeme pořádat nadále.“

Bez sázky na e-shop

Příběh úspěšného obchodního modelu Primark začal již před padesáti lety psát v Dublinu podnikatel Arthur Ryan, původním povoláním pánský krejčí. Řetězec se v Irsku dodnes jmenuje Penneys, ovšem když v 70. letech značka expandovala do Velké Británie, musela změnit jméno kvůli konkurenci - americkému domu J. C. Penney. Zatímco více než osmdesátiletý Ryan dnes žije v ústraní, a rozhovory téměř neposkytuje, jeho Primark patří do portfolia společnosti Associated British Foods (ABF), která se věnuje především byznysu s potravinami.

Irský Primark je známý především prodejem oblečením za velmi nízké ceny. V nabídce má nejen oblečení pro ženy, muže a děti, ale i vybavení domácnosti nebo potraviny. Ve 12 zemích světa provozuje více než 350 obchodů a zaměstnává asi 70 tisíc lidí. Zatím největší expanzi značka podnikla mezi lety 2006 až 2013, kdy se rozšířila po celé Evropě. Nové obchody otevřela ve Španělsku, Portugalsku, Nizozemí, Německu, Rakousku, Belgii i ve Francii. Podle serveru Business Insider prodeje Primarku vzrostly mezi lety 2009 a 2014 až o 150 procent.

Podle odborníků Primarku vychází jeho sázka na prodej výhradně v kamenných pobočkách. „Kamenné prodejny jsou praktické, protože vyřadí vratky a náklady na ně v případě online prodejů. To je třeba jedna z věcí, které se podepsaly na současném špatném stavu obchodních výsledků značky Zoot,“ míní Podlešák.

Americká maloobchodní asociace National Retail Federation loni označila Primark za nejrychleji rostoucí oděvní řetězec ve Spojených státech. V roce 2017 totiž značka celosvětově vydělala téměř deset miliard dolarů. Meziročně její prodeje v USA vzrostly až o 103 procent. Od roku 2015 Primark na americkém trhu otevřel již devět poboček a plánuje dále expandovat. Ve Státech soupeří o zákazníky s dalšími řetězci jako je Gap nebo Abercrombie. Pokud jde ale o cenu, nemá Primark konkurenci. Finanční skupina Morgan Stanley totiž v roce 2016 uvedla, že ceny irského řetězce jsou až o 202 procent nižší než průměrné ceny oblečení na americkém trhu.

SOS zprávy zašité v oblečení

Nízké ceny je prý Primark schopen držet díky důmyslnému logistickému systému, nízkým výdajům na reklamu i marketing a nákupu zboží ve velkém množství, díky čemuž má od dodavatelů výhodnější ceny. Irský řetězec se ale již několikrát stal terčem kritiky za neekologický postoj k výrobě i nehumánní přístup k lidem, kteří pro Primark oblečení šijí.

Například v roce 2013 se v Bangladéši zřítila továrna Rana Plaza, která šila oblečení pro velké oděvní řetězce, včetně Primarku. Pod troskami tehdy zahynulo až 1100 lidí. Irská společnost tehdy pozůstalým vyplatila asi 14 milionů dolarů.

V následujících letech několik zákazníků Primarku uvedlo, že v jeho oblečení našlo zašité takzvané SOS zprávy, tedy vzkazy psané na drobných papírcích, na nichž šičky psaly o nehumánním zacházení. Společnost ABF, vlastník řetězce Primark, tyto zprávy označila za hoax.

Najdete na Lidovky.cz