27. května 2011 13:11 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

PROCHÁZKA: Island znovu zahýbe výsledky firem

Ledovcová sopka Grímsvötn chrlí velké množství prachu a popela | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ledovcová sopka Grímsvötn chrlí velké množství prachu a popela | foto: Reuters

Rok se s rokem sešel a celý svět opět upíná své oči na Island. Po zemětřesení v Japonsku nám příroda opět ukazuje, že i v roce 2011 bude hlavním tvůrcem bilancí a výsledovek firem a že predikce analytiků o růstu daně z přidané hodnoty prověří svou osobitou metrikou.

Loni jsme vůbec neměli tušení, jak velký problém může kvůli islandské sopce nastat. Dnes jsme možná právě v rámci loňských zkušeností mírně chytřejší, ale naše obavy jsou pak logicky větší.

Minimálně v leteckých společnostech pokrývajících evropský prostor sílí nervozita. Ta je částečně posilněna i faktem, že cena ropy je o 20 dolarů vyšší než v loňském "islandském" období a pasažéři se na paluby nevracejí tak rychle, jak by se firmám líbilo.

Hospodaření leteckých operátorů je napjaté. Představte si, že by vám osobně někdo zavřel na šest dnů vaši firmu. Výnosy chybí, náklady zůstávají. Z akciových analytiků se tak opět stávají meteorologové, po březnových událostech v Japonsku jsou znalí i logistiky a alespoň obecně tuší, která firma např. z indexu DAX by na delším leteckém půstu prodělala více, než je průměr.

Vydělat na stávající situaci mohou například alternativní dopravní zástupci, ale přínosy do jejich bilancí budou marginální. Loni se všeobecně hodně sázelo na akcie Eurotunnelu, osobně bych nyní nedoporučoval ani sázky proti leteckým firmám.

Situace se totiž může velice rychle otočit a čekat na další problémy či ropu za 125 dolarů by mohlo být nepříjemně dlouhé. Ostatně loni se zrušilo v průběhu šesti dnů asi 100 000 letů, nyní se pohybujeme v řádech stovek letů.

Jan Procházka, ředitel Cyrrus