Statistickému růstu pomohla podle automobilového experta EY Petra Knapa nižší srovnávací základna z loňského září, kdy se registrovalo více vozů v létě kvůli poslednímu termínu doprodeje vozidel homologovaných podle starších emisních pravidel NEDC. Od září pak bylo možné prodávat jen vozy splňující pravidla testování automobilových emisí WLTP.
Čtyři největší evropské trhy ale vykázaly nejednoznačné výsledky. Zatímco prodej nových osobních vozů ve Španělsku klesl o 13,5 procenta a ve Francii o tři procenta, Německo hlásí růst o 8,4 procenta a Itálie o 9,5 procenta.
Firmy tíží druhá vlna obav. Lidé mizí z linek i kanceláří, problémy hlásí restaurace i automobilky |
Za devět měsíců letošního roku klesl počet registrací nových osobních aut v EU o 28,8 procenta. Od ledna do září jich bylo registrováno 7,06 milionu.
Navzdory příznivému vývoji za měsíc září automobilový trh v EU nadále zásadně ovlivňuje pandemie nemoci covid-19. Ve Španělsku prodej aut letos meziročně klesl zatím o 38,3 procenta, v Itálii o 34,2 procenta, ve Francii o 28,9 procenta a v Německu o 25,5 procenta.
V České republice se prodej nových osobních aut podle sdružení ACEA v září meziročně zvýšil o 7,2 procenta na 16 909. Úhrnem od ledna do září se však o 22,4 procenta snížil a dosáhl 148 319 vozů.
Automobilka Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v září prodej v zemích EU meziročně zvýšila o 17 procent na 51 806 vozů. Úhrnem od ledna do září se však prodej o 19,1 procenta snížil na 403 678 vozidel. Podíl této značky na unijním trhu se nicméně v září meziročně zvýšil na 5,5 ze 4,9 procenta loni v září, za prvních devět měsíců roku se pak zvýšil na 5,7 z pěti procent před rokem.