25. srpna 2019 14:59 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Prodej stíracích losů nadále roste. Mezi klienty přibývají muži, největší zájem je v období Vánoc

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Praha Tržby z prodeje stíracích losů v Česku i nadále rostou, meziročně až o desítky procent. Zatímco před několika lety mezi klienty výrazně převažovaly ženy nad muži, nyní se poměr vyrovnává.

Největší zájem o stírací losy je v období Vánoc, v poslední době rostou prodeje také například na Valentýna nebo MDŽ. Vyplývá to z odpovědí sázkových společností, které oslovila. Největšími prodejci stíracích losů v Česku jsou firmy Sazka a Tipsport.

„Růst prodejů pokračuje. Loňský rok jsme měli rekordní, meziročně tato kategorie vyrostla o 40 procent. Prodeje v období Vánoc jsou násobně vyšší než v průběhu roku. Zároveň zaznamenáváme zajímavý sezonní nárůst s našimi losy Prázdniny,“ uvedl ředitel úseku loterií Tipsportu Jan Havel.

Podle mluvčího Sazky Václava Friedmanna rostou v předvánočním období tržby z prodeje stíracích losů proti dlouhodobému průměru až pětinásobně. „Tomu přizpůsobujeme i nabídku speciálních vánočních emisí. Kromě Vánoc jsou vysoké tržby například na Valentýna, ale také u příležitosti Mezinárodního dne žen. Z našich průzkumů vyplývá, že karafiát nahradil stírací los v 90 procentech případů,“ doplnil Friedmann.

Podle něj se v posledních letech téměř vyrovnal poměr mezi ženami a muži, kteří stírací losy kupují. „Ještě před pěti lety byla tato kategorie vyhledávána především ženami. Odpovídaly tomu i emise jako Čtyřlístek, Diamant, Štěstí nebo horoskop. Aktuálně už muži tvoří 40 procent zákazníků. Baví je zejména losy z rodiny Rentiér nebo Prase v žitě,“ uvedl dále Friedmann.

Sazka momentálně nabízí 31 druhů stíracích losů, Tipsport 22. Maximální výhra je u Sazky 15 milionů korun, u Tipsportu 13 milionů. „U těchto losů je atraktivní, že jde o takzvané okamžité loterie, kdy se výhru dozvíte hned. Navíc v porovnání s číselnými loteriemi mají losy i výrazně vyšší možnost výhry,“ podotkl mluvčí Tipsportu Václav Sochor.

Celková pravděpodobnost výhry se u stíracích losů pohybuje zpravidla mezi 1:3 až 1:4. „U vánočních losů je pravděpodobnost 1:2 a například los Milionové překvapení měl pravděpodobnost výhry 1:1,000009,“ uvedl Friedmann. Například ve Sportce je pravděpodobnost nejnižší výhry v pátém pořadí 1:28. „Přitom platí, že čím dražší los si koupíte, tím máte větší šanci na výhru a samozřejmě se také zvyšují hodnoty výher,“ doplnil Sochor.

Ministerstvo financí evidovalo statistiky o tržbách z prodeje stíracích losů samostatně v letech 2012 až 2016. V tomto období vzrostly z 0,44 miliardy korun na 2,59 miliardy, tedy téměř šestinásobně. V roce 2016 měly na celkovém objemu sázek podíl 1,3 procenta.

Za loňský rok jsou k dispozici statistiky, ve kterých stírací losy spadají do kategorie loterie, kam dále patří například Sportka. Objem sázek v loteriích meziročně vzrostl o 17 procent na 14,5 miliardy korun. Jejich podíl na celkových sázkách se mírně zvýšil na 5,8 procenta. Téměř dvě pětiny připadaly na automaty, následovaly kurzové sázky s podílem 28 procent.

První stírací los na českém trhu vydala v roce 1989 Sazka. Měl název Spartakiádní los, celkem jich bylo vydáno deset milionů s jednotlivou cenou deset korun. „Nejúspěšnějším losem v historii Sazky byla Tutovka v devadesátých letech. Celkem se ho prodalo v devíti etapách 182 milionů kusů za více než 2,3 miliardy korun,“ dodal Friedmann. Tipsport nabízí stírací losy od roku 2012.

ČTK