23. dubna 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

LED televizory drtí LCD. Jejich prodejní podíl je až 98 procent

Televize - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Televize - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA LED televizory se na prodejích televizní přijímačů podílejí už z 95 až 98 procenty. Naopak televize s obrazovkou LCD tvoří nyní už jen asi půl procenta prodejů, někteří prodejci je nemají v nabídce vůbec.

Vyplývá to z ankety mezi prodejci elektra. Výrazné zvýšení odbytu televizí si obchodníci slibují od blížícího se mistrovství světa v hokeji.

"Důvodem raketového růstu prodejů LED televizí je nejen jejich popularita mezi zákazníky, ale také přístup výrobců, u kterých hraje LED dominantní roli. V tomto roce dokonce někteří výrobci již jinou technologii do svého sortimentu ani nezařadí," uvedla mluvčí řetězce Electro World Markéta Englová.

ČTĚTE TAKÉ:

V prodejnách Euronics se před rokem prodeje LCD televizí podílely na tržbách ze sedmi procent, plazmové přístroje ze 6,5 procenta. Během roku oba segmenty klesly téměř k nule.

Hlavním důvodem nárůstu obliby LED přístrojů je především jejich klesající cena. "Trend v segmentu televizorů je jasný - LED TV jsou již v současné době cenově tak nízko, že technologicky starší LCD televizory se spotřebitelům jednoduše nevyplatí kupovat," uvedla mluvčí e-shopu Kasa.cz Jitka Součková.

LED či LCD?

Také LED televize využívají technologii LCD, obrazovka je totiž také tvořena tekutými krystaly. Ty se za pomoci elektrické energie mění a tím umožňují regulovat průchod světla na obrazovku. Podsvícení celé plochy ale namísto například světelných trubic zajišťují právě diodami vyzařujícími světlo (LED).

Zájem o plazmové televize se od začátku roku výrazně snížil, přesto mají stále své fanoušky. Jejich výhodou proti LCD je možnost sledovat obraz z jakéhokoliv úhlu, nevýhodou zase vyšší spotřeba. Tato technologie je dnes spíš doménou větších úhlopříček.

"Plazmové televizory jsou v propadu, nicméně je předpoklad, že na současném pětiprocentním podílu se udrží i nadále. Stále jsou zákazníci, kteří plazmu preferují a značky je budou vyrábět i nadále," dodala marketingová manažerka prodejen Datart Jana Choroušová.

Nejvíc se v ČR prodávají TV s úhlopříčkou 82 cm. Okrajovou záležitostí stále zůstávají 3D televizory. Obchodníci očekávají, že s blížícím se mistrovstvím světa v hokeji se prodeje televizí zvýší. "Pokud porovnáme počet prodaných kusů TV před mistrovstvím, jedná se zhruba o nárůst okolo 30 až 35 procent v porovnání s ostatními týdny," dodala Englová.

Šampionát přitáhne k obrazovkám více než 650 milionů diváků, mezi nimi i řadu Čechů. Televizory se tradičně nejlépe prodávají před vánočními svátky, sportovními šampionáty či olympiádou.

Lidovky.cz, ČTK