Středa 28. října 2020Den vzniku samostatného československého státu 3 °C oblačno Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Škodě Auto v pololetí prudce klesl provozní zisk. Celý koncern Volkswagen se propadl do ztráty

Nová generace Škoda Octavia. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová generace Škoda Octavia. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Wolfsburg (Německo) Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v prvním pololetí propadl téměř o tři čtvrtiny na 228 milionů eur (zhruba šest miliard Kč) z 824 milionů eur před rokem. Oznámil to ve čtvrtek mateřský koncern Volkswagen. Ten se propadl do provozní ztráty 800 milionů eur (21 miliard Kč) po zisku deset miliard eur před rokem. Automobilový průmysl letos těžce zasáhla koronavirová krize.

Tržby Škody Auto v pololetí klesly o více než čtvrtinu na 7,5 miliardy eur (196,5 miliardy korun) z 10,2 miliardy eur před rokem. Automobilka prodala 372 000 vozů, což představuje meziroční pokles o 33,6 procenta. Mezi zákazníky byly populární zejména sportovně-užitkové vozy Kodiaq a Karoq a nové modely Scala a Kamiq.

Koronavirová krize měla v automobilovém sektoru negativní dopad na poptávku i na výrobní aktivity. Škoda Auto koncem dubna obnovila výrobu ve svých závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí. Odstávka kvůli pandemii způsobené koronavirem trvala téměř šest týdnů.

Škoda Auto vyrábí automobily také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.

Tento měsíc Škoda Auto oznámila, že předseda představenstva Bernhard Maier končí po necelých pěti letech v čele podniku. Jeho nástupce zvolí představenstvo v srpnu.

Důvody Maierova odchodu firma nesdělila. Podle německého listu Handelsblatt jsou v pozadí mocenské spory v koncernu Volkswagen. V médiích se delší dobu objevují zprávy, že Volkswagenu vadí úspěch Škodovky, jejíž modely nad očekávání konkurují ostatním automobilům koncernu.

Historicky obtížné pololetí

Tržby celého koncernu Volkswagen v pololetí meziročně klesly o 23 procent na 96,1 miliardy eur (2,5 bilionu Kč), zatímco odbyt klesl o 27 procent na 3,9 milionu vozů. Společnost 

očekává výrazný propad odbytu i v celém letošním roce. Počítá sice s dosažením celoročního provozního zisku, ten by však měl být mnohem nižší než vloni.

„První pololetí 2020 bylo kvůli pandemii nemoci covid-19 jedním z nejobtížnějších v historii našeho podniku,“ uvedl člen představenstva Frank Witter, který je zodpovědný za finance. „Díky pozitivním trendům z posledních týdnů a díky tomu, že jsme na trh uvedli řadu atraktivních modelů, hledíme na druhou polovinu roku s opatrným optimismem,“ citovala ho agentura Reuters.

Firma nyní navrhuje, že za loňský rok vyplatí dividendu 4,8 eura na jednu kmenovou akcii. Zhoršila tak svůj dřívější návrh, který činil 6,5 eura na akcii. Akcionáři budou o dividendě hlasovat na výroční valné hromadě, která byla kvůli koronaviru odložena na konec září a uskuteční se virtuální formou.

Skupina Volkswagen zahrnuje vedle Škody také řadu dalších značek. Kromě vlajkové značky VW jsou to například Audi, Porsche, Seat, Bentley či Lamborghini.

Vstoupili jsme do nové fáze destrukce Západu, říká exprezident Klaus

Václav Klaus je editorem sborníku Sebedestrukce Západu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Současný vývoj na Západě mění dlouhodobé tendence společnosti směrem k laxnosti a k podceňování ekonomické dimenze...

Voříšci Evropy. Češi mají slovanskou krev jen z jedné třetiny, říká vědec

Genetika rasové i národovecké mýty boří. „Z čistě genetického  hlediska je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Věda vyvrací dávné mýty o původu obyvatel Česka. A rasové a národovecké mýty obecně. V magazínu Víkend to vysvětluje...

Feťáci lásky stále hledají, ale nikdy nenajdou, říká párový terapeut Vojtko

Psycholog Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lásku si často pleteme se zamilovaností, ale vztah je práce, která nikdy nekončí. „Tolerance není ten správný klíč ke...