9. dubna 2015 15:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Řetězce se podbízejí cenami. Polovinu zboží dávají se slevou

Vepřová kýta napuštěná vodou za 137 místo 115 korun? Podle řetězce Albert se jedná o výhodný nákup. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vepřová kýta napuštěná vodou za 137 místo 115 korun? Podle řetězce Albert se jedná o výhodný nákup. | foto: stream.cz

PRAHA Žluté cenovky u potravin v obchodech působí jako jednoduchý pokyn s jasným poselstvím: Kupuj! A fungují velmi dobře. Kde je cedulka hlásící slevu, tam sáhne ruka českého zákazníka.

Už více než polovina zboží v obchodních řetězcích se prodává ve slevách. Bez slevy nemají téměř šanci dostat se do nákupního košíku. 

„Z potravin jsou nejvíc promované cukr, mléko, káva nebo třeba rum,“ řekl v rozhovoru LN Karel Týra, komerční ředitel firmy Nielsen, která sleduje nákupní zvyky spotřebitelů.

„V drogerii jsou slevy významné například u dětských plen. V těchto kategoriích se běžně prodává 80 i více procent značkového zboží právě v promočních akcích.“ 

U potravin mají největší význam slevy cukru. Podle poradenské společnosti Nielsen téměř 70 procent cukru, který se vloni prodal v českých obchodech, si lidé koupili ve slevě. 

Situace je přitom už dnes extrémní a Česko se řadí současným podílem prodejů potravin a drogerie ve slevách na evropskou špičku. Oproti tomu například v Německu nebo ve Francii se v promočních akcích prodává pouze okolo pětiny zboží. 

„Když vidíte, kolik zboží a jak často je ve slevách, tak je šance na to, že by si člověk koupil něco nezlevněného, poměrně malá. Je sporné, jestli je takový postup přínosný,“ říká Karel Týra.

Speciál o českém maloobchodním trhu čtěte ve čtvrtečních LN.

Pavla Francová