Sobota 23. ledna 2021svátek má Zdeněk 4 °C déšť se sněhem Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Řetězce utrácí: Billa otevře 12 nových obchodů, Globus se vydá do středů měst

Billa. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Billa. Ilustrační foto. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

PRAHA Velcí obchodníci s potravinami zahájili v Česku éru velkých investic. Občas i dost omšelé prodejny dostanou postupně novou moderní podobu, přibudou i nové. Lidl či Penny už oznámily miliardové investice, nemalé peníze ale plánují vydat i další významní hráči na trhu.

Vzhledem ke konkurenci, či jen z opatrnosti, jsou zástupci řetězců v prozrazování detailů střídmí. Přesto někteří z nich část plánů prozradili. Výstavbu minimálně dvanácti nových prodejen plánují manažeři supermarketů Billa, šestnáct obchodů pak chtějí zmodernizovat.

„Nové prodejny budeme otevírat po celé republice. Ve městech nad osm tisíc obyvatel nebo na frekventovaných místech s dobrou dopravní dostupností. Stávající obchody budeme průběžně modernizovat, letos počítáme se šestnácti rekonstrukcemi,“ popsala mluvčí řetězce Lucie Borovičková. Celkem má tato značka v Česku zhruba 200 provozoven.

Billa v tomto roce postaví i druhé školicí centrum pro zaměstnance. První má v Brně, další přibude v Praze. Kolik se Billa za expanzi chystá utratit, mluvčí prozradit nechtěla.

Poměrně otevřené mluví o strategii pro nejbližší období zástupci Globusu, který zpravidla na hranicích velkých měst provozuje celkem patnáct hypermarketů. Nyní ale jeho lidé hledají i cestu dovnitř měst. Na dva roky mají přichystanou částku výrazně přesahující miliardu korun.

„V současné době pracujeme na konceptu menších prodejen. Umožní nám dostat se z okrajů měst více k jejich centrům a přiblížit se tak našim zákazníkům. Zajímavá jsou pro nás především větší města,“ uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Řetězec známý třeba díky vlastním pekařstvím či řeznictvím nezastírá sebevědomí. V obchodním roce 2014/2015 (Globus jej má v období od července do června) vyskočily jeho zisky o 68 procent na 349 milionů korun. Tržby zůstaly na úrovni 22,9 miliardy korun.

O tom, kde budou menší Globusy stát a kolik jich bude, ale zatím firma mluvit nechce. Podle ní bude záležet především na tom, zda se jí podaří získat vhodné lokality.

Ti, kteří o plánech mlčí

Některé řetězce nechtějí své plány pro letošní rok komentovat vůbec nebo jen velmi obecně. To je případ Albertu, Tesca a Kauflandu. „V momentě, kdy budeme chtít něco komunikovat, zákazníkům i médiím to oznámíme,“ vzkázal například mluvčí Albertu Jiří Mareček.

Mlčet se rozhodlo i Tesco, jemuž se v poslední době v Česku ekonomicky příliš nedaří. Ve finančním roce 2014/2015 (u Tesca jde o období od března do konce února) tu firma vykázala ztrátu bezmála 4 miliardy korun.

Britský řetězec působí v Česku už dvacet let a téměř každý den tu otevírá 203 obchodů. V poslední době se ale objevily spekulace o možném odchodu z tuzemského i některých dalších trhů ve střední Evropě. Žádné konkrétní závěry ale firma zatím nezveřejnila.

Vstup do zlaté éry

Naopak v dobrém rozpoložení jsou manažeři značek Penny a Lidl, kteří v posledních měsících ohlásili pozitivní finanční výsledky i významné investice.

„V dalších dvou letech zrekonstruujeme všechny naše obchody v České republice, všech 350, s daleko větším důrazem na čerstvost a kvalitu,“ uvedl na začátku února na konferenci Retail Summit 2016 šéf řetězce Penny Market Espen B. Larsen.

Prodejny Penny příští rok otevřou třetí desítku let působení v Česku a jejich šéfové mají zatím důvod k optimismu. V roce 2014 řetězec v Česku vydělal meziročně o 77 procent více. Zisk mu vyskočil na 523 milionů korun. Tržby se zvýšily o tři procenta na 31,3 miliardy.

Nová prodejna Lidlu v Berouně.
Nová prodejna Lidlu v Berouně.

Zlatou éru některých českých řetězců pak na konci roku přesvědčivě doložil Lidl. Oznámil, že v příštích třech letech utratí za opravy či výstavbu nových obchodů 9 miliard korun.

Lidl, který v Česku působí od roku 2003, se postupně od lákání na nízké ceny v jednoduše pojatých prodejnách přesunul ke zdůrazňování kvality svého zboží. Do roku 2018 plánuje v Česku vytvořit 1500 pracovních míst. První prodejnu v novém konceptu řetězec otevřel v Berouně 7. prosince.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Souboj českých stálic. Je větší octavia o tolik lepší než menší scala?

Srovnávací test Škody Octavie a Scaly | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Na počátku byla temnota. Pak bůh řekl budiž octavia. A byla. A viděl, že octavia je dobrá... ale že by to chtělo ještě...

Pýchu dnes nazýváme zdravým sebevědomím, promlouvá k lidem profesor Kašparů

Lékař, psychiatr, vysokoškolský profesor a řeckokatolický kněz Jaroslav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedm hlavních hříchů jsme si přejmenovali. Z neřestí jsme vytvořili ctnosti, a tak se možná není čemu divit, že se...

Jako žena jsem byla ve Vatikánu poněkud výrazná, vzpomíná farářka Kopecká

Martina Viktorie Kopecká, farářka Církve československé husitské | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Svým vzhledem působí rozruch na mnoha místech, dokonce i ve Vatikánu. Je mladá, krásná a hlavně progresivní. Život...

Chleba přímo od krajánka: Ochutnali jsme nové pečivo Odkolek
Chleba přímo od krajánka: Ochutnali jsme nové pečivo Odkolek

V redakci jsme měli možnost otestovat dva nové chleby Odkolek. Mají vysoký podíl žitné mouky a nádherně propečenou kůrku, která láká k ochutnání už...