Běžné státní svátky sice obvykle pozornost prodejců nepřitahují, podle odborníků se však tentokrát chtějí svézt na vlně mediálního zájmu, který letošní výročí přitahuje. Mnozí proto datum využili k propagaci reklamních akcí, které se podobají těm vánočním nebo valentýnským.
"Víme, že toto téma vzbuzuje u obyvatel velké emoce, ať už pozitivní, nebo negativní. Snažili jsme se na to upozornit," popsal Jan Voldán, marketingový ředitel společnosti Siko. Ta už v září rozjela reklamní kampaň s názvem Cenová revoluce k výročí 1989.
"Počítali jsme s tím, že motiv bude hojně využívaný v reklamě. Naši kampaň jsme spustili už v září, symbolicky 8. 9., a i v cenových nabídkách jsme se pak snažili akcentovat číselnou symboliku spojenou s výročím," dodal Voldán. Poměrně masivní kampaň podle něj splnila svůj účel a vyvolala značnou nákupní odezvu i v době, kdy se lidé snaží co nejvíce šetřit.
Každá záminka je dobrá
"V letošním zájmu o 17. listopad spatřuji dva důvody. Jednak je to dáno kulatým dvacátým výročím a také tím, že obchodníci vidí příležitost, jak rozhýbat prodeje v současném období ekonomické krize," popsal Milan Kalouš, mediální ředitel agentury Initiative Prague.
Státní svátek je navíc volným dnem, a tak představuje dobrou příležitost pro hoteliéry nebo cestovní kanceláře. "To datum má pro nás všechny velký význam, bez něj by náš hotel ani nestál. Spojili jsme ho proto s otevřením nového terapeutického apartmánu, revoluční tematiku ale při této akci nevzpomínáme," uvedla Eva Plchová, marketingová manažerka hotelu Chateau Mcely. Ten pro své klienty vyhlásil akci nazvanou Sametový den.
Podobně reaguje také řada cestovních kanceláří, které připravily nabídky krátkodobých pobytů. Třeba největší internetový prodejce zájezdů Invia.cz výhradně na 17. listopad prodává jednodenní pobyt v termálních lázních v Rakousku, cestovka Za sluncem zase láká na prodloužený víkend v Paříži.
Jiné společnosti si pak přihlášením k odkazu sametové revoluce chtějí spíš než prodeje vylepšit image. Příliš si nedělají ani z toho, že část populace může oslavy změny režimu vnímat nelibě.
Jak české firmy využívají 17. listopad v reklaměCenová revoluce Komu chybí staré časy, ať letí... na Kubu Klíčová věc Sametový den ČD Tip |
Další podrobnosti o 17. listopadu v reklamě si přečtěte v pondělním vydání deníku