Středa 3. června 2020svátek má Tamara 23 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Revoluce v nákupu bot? Adidas je chce vyrábět na míru přímo v obchodě

boty Adidas | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy boty Adidas | foto: Lidové noviny

HERZOGENAURACH Gerd Manz má v Adidasu na starosti vize. O tom, jak bude budoucnost vypadat, má jasno už dnes. Z obchodů se stanou malé továrny, kde se budou vyrábět boty přímo na míru.

Nákup se tak možná o chvíli prodlouží, ale ve výsledku dostane každý přesně takovou botu, jaká se mu nejen líbí, ale také mu sedí. To možná vypadá jako pohled do vzdálené budoucnosti, v Adidasu se ale tomuto projektu vážně věnuje několik desítek odborníků.

„Chceme vyrábět boty pro individuální potřeby zákazníků,“ oznámil před pár dny generální ředitel firmy Herbert Hainer. Nové obchody kombinované s malou výrobnou už mají dokonce i své jméno, Storefactory. 

Samozřejmě že tu ale nejde jen o přání zákazníků. Skutečný důvod, proč Adidas investuje mnoho peněz do nového systému, je prostý. „Vývoj produktů trvá nejméně rok. Výroba probíhá zpravidla centralizovaně v Asii, což znamená, že všechny výrobky stráví dalších 40 až 50 dnů na lodi,“ vysvětluje základní problém Manz.

Zatímco tento proces je velmi zdlouhavý, módní trendy a poptávka lidí se mění stále rychleji. Tradiční velcí výrobci tak nemůžou včas reagovat na aktuální trendy. 

„Dnes platí, že zákazník má nyní kupovat to, o čem jsme si před rokem mysleli, že bude chtít,“ dodává Manz s tím, že cílem firmy je vyrábět lokálně a flexibilně přímo tam, kde jsou zákazníci. Individualizovanou výrobou na míru se má tento problém vyřešit. 

Značka Adidas.

A že nejde v případě Adidasu o nějaký výstřelek, dokládá to, že i další velcí hráči, jako je Puma nebo Nike, chystají podobnou změnu.

Kromě rychlejších reakcí na aktuální trendy se vlastní minivýrobou chtějí firmy vypořádat i s rostoucími náklady na práci v asijských zemích.

S náklady na výplaty ale možnosti, kde ušetřit, nekončí. Adidas i ostatní společnosti by díky přesunu výroby k místu prodeje ušetřily i za rozsáhlou přepravu a skladování a zejména by nevyráběly neprodejné zboží, kterého se firma zbavuje pod cenou. Pokud bude vyrábět jen to, co se skutečně prodá, dosáhne vyšších marží.

Velkou roli by měly hrát hlavně speciální 3D tiskárny a nové materiály. Jak přesně ale má koncept Storefactory fungovat, není zatím jasné. Tým vývojářů pod vedením Manze by ale – nejprve pro obuv – měl mít jasno nejpozději na jaře příštího roku.

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Generální ředitel skupiny FTV Prima Marek Singer. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Generální ředitel skupiny FTV Prima Marek Singer. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Generální ředitel skupiny FTV Prima Marek Singer. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Hledáme 80 testerek: Vyzkoušejte s námi tapiokový puding od Dr. Oetker
Hledáme 80 testerek: Vyzkoušejte s námi tapiokový puding od Dr. Oetker

Vyzkoušejte s námi lahodný, bezlepkový tapiokových puding Dr. Oetker. Stačí se zaregistrovat jako testerka a do komentářů odpovědět na otázku.