10. února 2019 16:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Roboti už jdou do Česka. Baví zákazníky, dělají pohovory nebo fungují jako recepční

T-Mobile nasadil do svých prodejen prvního humanoida. Pepper T-Dee nejprve... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy T-Mobile nasadil do svých prodejen prvního humanoida. Pepper T-Dee nejprve... | foto: Peak.cz

PRAHA Roboti s umělou inteligencí dnes již běžně diagnostikují, léčí, vyrábějí, řídí automobily i vlaky, obsluhují recepci a pomáhají v bankách. Někteří právě teď pročítají váš poslaný životopis. Vývoj jde neustále dopředu a do pár let se od robotů dočkáme i kreativních schopností.

Hodně práce, málo lidí. Je vám to povědomé? A máte také pocit, že nejvíce přebývá takové práce, kterou nechce nikdo dělat? Jako jedno z řešení, jak zvýšit produktivitu a snížit onen tlak, se podle studie společnosti McKinsey nabízí digitalizace. Potažmo rovnou robotizace.

Český mluvící pionýr Pepper

Koncem ledna představil svého humanoidního robota mobilní operátor T-Mobile. Robot pochází od japonské společnosti SoftBank Robotics, která jej poprvé představila už v roce 2016. Pepper T-Dee, jak se robot jmenuje, má hlavně bavit zákazníky, přičemž s nimi dokáže vést plnohodnotný rozhovor v češtině.

Zákazníci pražské T-Mobile prodejny u stanice metra I. P. Pavlova se s ním dorozumí hlasem i pomocí tabletu, který má umístěný na hrudi. Pepper T-Dee měří 130 centimetrů, vypráví vtipy, zpívá a tančí. Můžete si s ním zahrát hru, prověří vaše znalosti v krátkém kvízu nebo vám zapózuje na společném selfie.

Ve své slovní databázi má asi 230 českých frází. Právě češtinou je robot operátora exkluzivní, neboť po celém světě jich je více než 20 000 robotů ve více než 70 zemích. Jeho služby využívá už přes 2 000 firem. Nejčastěji se používá v maloobchodě, a to v nákupních centrech, dále pak v telekomunikacích a oblíbený je také u automobilových prodejců.

„Zatím Peppera T-Dee testujeme na prodejně a reakce zákazníků jsou jen pozitivní. I pro kolegy je milým zpestřením. Nejprve si chceme vyzkoušet, kam až v jeho zapojení můžeme zajít. Až poté se rozhodneme, kolik jich v budoucnu pořídíme,“ popisuje plány Radek Janíček, manažer podpory prodejen ve společnosti T-Mobile a v současné době Pepperův nejbližší kolega.

Pepper má v Česku hned několik sourozenců, ačkoli jejich existenci T-Dee ve videu popírá. Robota s vizáží jak vystřiženou z japonského komiksu mají třeba na pražském letišti nebo v jednom z pražských hotelů.

Pohovor s chatbotem

Budoucnost robotů je například v personalistice. Roboti dnes běžně pročítají stovky životopisů denně. „Nikdo ve velkých firmách už neprochází 500 životopisů. Všechno je zautomatizované,“ potvrzuje HR konzultant Gordon Whyte z BIE Group. Roboti sami roztřídí životopisy na ty „použitelné“, zároveň vyhodnocují jednoduché testy, které uchazeči vyplňují.

Prvního HR robota v Česku letos zaměstnala personální agentura Gi Group; konkrétně jde o náborového chatbota z řady přední české vývojářské firmy Feedyou.

Udělejte dojem na robota

„Na pracovních portálech se točí stále stejní lidé. K získání nových uchazečů je potřeba otevírat nové komunikační kanály. A proto je chatbot vhodná volba – je totiž k dispozici tam, kde lidi tráví čas, a to v jakoukoli chvíli, kdy tam daný čas tráví,“ říká Vojtěch Dlouhý, spoluzakladatel a obchodní ředitel vývojářského startupu Feedyou.

Firmy, které bojují s nízkou zaměstnaností, mohou podle něj pomocí chatbotů oslovit pasivní kandidáty a dostat se k nim blíže než kdy dříve.

Obecně se robotizace v HR stává žádaným a efektivním trendem i díky eliminaci rizika předpojatosti během pracovního pohovoru. Ne každý totiž umí udělat naživo ten nejlepší dojem. S chatboty by mělo být vše jednodušší.

Recepční bot Pepper

Chatboti pomáhají nejen při vyhledávání lidí na nejrůznějších pozicích, šikovní jsou i při podpoře prodeje. Zároveň je můžete zapojit při vytváření průzkumů spokojenosti na webu či zjišťování veřejného mínění.

Také na české hotelové scéně již slouží robot třídy Pepper. Sympatický leskle bílý humanoid pomáhá v pražském hotelu Pyramida hostům s orientací v objektu. Měří metr dvacet, váží 28 kilogramů. Mluví zatím anglicky, pomalu se ale učí i češtině a dalším jazykům.

Jednodušší administrativa, časem i ubytování hostů

Hotelová síť Orea, která v Česku zaměstnala robota jako první, tvrdí, že do budoucna lidi propouštět určitě nechce. Naopak roboti by jim měli ulevit od rutinní administrativy.

„Lidé, kteří pracují na Pyramidě, jsou z malého kolegy nadšení. Robot Pepper je společenský a stále se seznamuje s novými věcmi a učí dalším dovednostem,“ říká Gorjan Lazarov, ředitel jedné z největších hotelových skupin v České republice, OREA Hotels & Resorts.

Konkrétně Pepper pomáhá hostům s drobnými dotazy. Poradí, jak se zorientovat v hotelu, nabídne turistické rady i informace o lokalitě nebo o službách hotelu. V budoucnu by měl umět hosty také ubytovat. Budoucnost robotů na recepci ale nekončí jen u hoteliérství.

Například developer Skanska Property nahradil částečně lidskou recepční za stroj v kancelářské budově Visionary v pražských Holešovicích. Další virtuální recepce je plánovaná v nové budově Parkview na Pankráci.

Banner peak.cz.
Peak.cz