Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Rodinné firmy přežijí i covid. ,Český fenomén´ je podle průzkumu odolnější než jiné podniky

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Registr rodinných podniků se rozrůstá. V Česku hojně rozšířený způsob byznysu je podle některých průzkumů odolnější vůči krizím než ostatní podniky.

Společnost Akord Kvint, která v Lubech vyrábí housle, violy a violoncella, je jednou z více než tří stovek firem, jež se rozhodly do registru přihlásit. foto: Václav Šlauf, MAFRA

V průměru osm až deset podnikatelů a firem se hlásí týdně do Registru rodinných podniků, vedeného Asociací malých a středních firem a živnostníků (AMSP). Databáze, kterou asociace spustila 1. března, eviduje aktuálně přes 330 rodinných obchodních korporací a rodinných živností.

Pandemie covidu-19 a vládní opatření na ně doléhají stejně jako na jiné firmy z dotčených oborů. Rodinný byznys je ale podle studie, kterou pro AMSP vypracovala na vzorku několika set respondentů agentura IPSOS, vůči podobným krizím o něco odolnější. Registrace přibývají stejným tempem i v těchto dnech.

„Rodinné firmy jsou v České republice fenomén. Většina vyrostla z nuly a čelit nepříznivé situaci jim pomáhá obrovská soudržnost, společná vize, pracovitost,“ uvedl místopředseda představenstva AMSP Libor Musil, spoluvlastník výrobní a stavební firmy LIKO-S. Ve firmě působí i členové jeho rodiny, a tak i ona splňuje vládou loni schválenou definici rodinných podniků.

Tři stovky versus statisíce

Registrace má přispět k jejich většímu zviditelnění a dokládá, že daná firma definici rodinného podniku splňuje. V takovém případě může čerpat od Českomoravské záruční a rozvojové banky zvýhodněné úvěry či záruky na úvěry od komerčních bank. Od březnového startu registru tuto možnost využilo 46 rodinných podniků.

Registrované firmy mohou pro své marketingové účely a zviditelnění využívat i oficiální logo Rodinný podnik ČR. Jsou tedy v oboru podnikání cosi, jako je značka „Klasa“ mezi potravinami.

Počet oficiálně registrovaných je však stále jen pouhým zlomkem skutečného počtu. Mnozí registraci k životu nepotřebují.

K rodinným firmám se v Česku počítá řada úspěšných firem, jako je třeba výrobce postelí Linet, cereálií Emco, koupelnových předložek Grund, klavírů Petrof nebo Siko koupelny.

Mnohem častěji ale rodinný byznys najdeme u malých až nejmenších firem či živností. Z celkem 1,28 milionu všech evidovaných malých a středních podniků a živnostníků (do 250 zaměstnanců) lze podle odhadu AMSP označit za rodinné zhruba milion. Z toho je kolem 700 tisíc aktivních.

„Tato značka z našeho pohledu říká, že nejde jen o firmu rodinných příslušníků, ale i o to, že má nějaké hodnoty vyplývající z toho, že jde o rodinný podnik,“ vyjádřil se už dříve pro Lidovky.cz Jan Holiš, jednatel karlovarské a v registru vedené rodinné firmy Akord Kvint, jež v Lubech u Chebu vyrábí smyčcové nástroje.

Podle výsledků studie, kterou zpracovala agentura IPSOS v létě, tedy po první vlně covidu, provedlo 90 procent rodinných firem v souvislosti s koronakrizí nějaká opatření s cílem snížení nákladů nebo zvýšení výnosů.

Šlo nejčastěji o omezení provozu a využití úspor. Státní programy (hlavně Antivirus a Covid II) využila „jen“ třetina rodinných podniků. Dvě třetiny navíc pro překonání krize použily rodinné úspory. Na 80 procent těchto firem v létě plánovalo investovat do rozvoje a velká část očekávala zotavení v horizontu roku.

Celá rodina v jednom byznysu

Je jasné, že nynější, druhá vlna pandemie doléhá i na rodinné firmy a mnohým hatí jejich letní plány. Složitější situace panuje zvlášť tam, kde je na společném podnikání závislá celá rodina. Což je třeba případ rodiny Heleny Konopíkové z Krchleb na Domažlicku. Její Krchlebské koláče se během 30 let podnikání staly na Chodsku pojmem a Konopíkové pomohly před lety například k titulu Živnostnice roku.

„Musíme se uskrovnit. Jsme v tom celá rodina. První vlnu korony jsme jakžtakž zvládli. Ale teď opět lidé ruší různé oslavy, svatby, ruší se firemní akce, zrušeny byly poutě v okolí. Teď záleží, jak se bude vyvíjet zájem ze strany prodejen, kterým koláče také dodáváme,“ popisuje strasti rodinného byznysu Konopíková.

CO JE TO RODINNÝ PODNIK

Rodinnou obchodní korporací je obchodní korporace,

■ v níž je nadpoloviční počet společníků tvořen členy jedné rodiny, alespoň jeden člen této rodiny je jejím statutárním orgánem

■ nebo ve které členové jedné rodiny přímo či nepřímo vykonávají většinu hlasovacích práv a alespoň jeden člen této rodiny je členem statutárního orgánu této korporace.
■ Za rodinnou obchodní korporaci se považuje i korporace, v níž většinu hlasovacích práv vykonává ve prospěch rodiny nějaká fundace či správce svěřenského fondu, pokud je současně aspoň jeden člen této rodiny členem statutárního orgánu fundace nebo svěřenský správce svěřenského fondu.

Rodinná živnost je podnikání, na němž se svojí prací anebo majetkem podílejí nejméně dva členové jedné rodiny, přičemž nejméně jeden z členů této rodiny je držitelem živnostenského nebo jiného obdobného oprávnění či je oprávněn k podnikání z jiného důvodu.

Za členy jedné rodiny se pro účely rodinného podniku považují:

■ společně pracující manželé nebo partneři,

■ příbuzní alespoň jednoho z manželů nebo partnerů až do třetího stupně, osoby s manžely nebo partnery sešvagřené až do druhého stupně, dále osoby příbuzné v přímé linii nebo sourozenci.

■ Je-li mezi nimi osoba, která není plně svéprávná, zastupuje ji při hlasování zákonný zástupce. Pokud je taková osoba nezletilá, zastoupí ji opatrovník.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.