2. června 2009 10:19 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Rusové: Dnes pomůžeme Opelu, zítra Němci našim energetikům

Angela Merkelová při návštěvě Opelu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Angela Merkelová při návštěvě Opelu. | foto: AFP

MOSKVA Pro ruskou transakci na záchranu německé automobilky Opel není snadné nalézt ekonomické vysvětlení, upozorňuje dnes ruský list Vedomosti. V plánu vypracovaném za účastí ruské banky Sberbank, kancléřky Angely Merkelové a ruského premiéra Vladimira Putina vidí deník politické faktory v duchu "dnes my pomůžeme německým pracujícím, zítra Německo pomůže ruským energetikům".

Opel jako německou divizi amerického koncernu GM mají zachránit ruské peníze ze státní banky Sberbank, která získá 35 procent akcií automobilky, dalších 20 procent pak kanadský výrobce součástek Magna. Konsorcium tak bude mít v automobilce majoritu. GM si ponechá 35 procent a zbývajících deset procent získají zaměstnanci. Magna slíbila, že ponechá v provozu všechny čtyři továrny v Německu.

"Sberbank bude muset vložit značné prostředky na podporu provozu ztrátové společnosti, o jejíž řízení se bude starat Magna. Jak takový obchod může ovlivnit restrukturalizaci ruského automobilového průmyslu, jak doufá předseda banky German Gref?" ptá se list a dodává, že nyní Sberbank investuje do výroby aut, před nimiž se Rusko chrání cly. Hlavně jde totiž o záchranu německé automobilky zaměstnávající 55.000 lidí.

List nicméně nevylučuje, že v nejbližší budoucnosti budou uzavřeny dohody o montáži německých aut v ruské automobilce GAZ, a to i na lince, na níž se nyní sestavují vozy Volga Siber. Opel z Nižného Novgorodu by se tak mohl nazývat ruským automobilem. Každopádně jde však o věc budoucnosti a výroba v automobilce GAZ závisí i na tom, kdy ruská ekonomika začne vycházet z krize, co se stane s GAZ a vůbec s podnikáním Olega Děripasky, který GAZ ovládá, píše deník.

Magna už hovoří o plánech získat pětinový podíl na ruském trhu, kde má Opel nyní okolo tří procent. "Pro takový trh bude nutno auta silně zlevnit, zvýšit úroveň (místní) lokalizace výroby, na což bude zapotřebí nejméně čtyř či pěti let," podotýkají Vedomosti. Dodávají, že letos v dubnu se v Rusku prodalo o 53 procent méně aut než loni v dubnu. Nicméně podle analytiků Rusové budou auta kupovat mnohem více než Evropané, jakmile začne hospodářský růst.

"Podnikatelská budoucnost projektu vypadá velmi nejasně, pro budoucnost zůstávají zásadně výlučně politické faktory. Prvním je hrdost Ruska: naši podnikatelé a politici si dávno stěžují, že na Západě nemohou nic koupit. A teď kupujeme podíl v legendární automobilce," uzavírají Vedomosti.

ČTK

České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují
České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?