Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Cykloservisy hlásí nebývalou poptávku, silnice jsou plné jezdců. Na seřízení si počkáte i měsíc

Po více než třítýdenní odstávce podnikatel Dan Polanský (vlevo) otevřel 9. dubna 2020 prodejnu a servis jízdních kol v Pardubicích. Vláda uvolnila nařízení nouzového stavu kvůli koronaviru, otevřené jsou ode dneška po zmírnění opatření kromě cykloservisů také hobby markety, prodejny stavebnin a železářství. Prodejci musejí dodržovat přísnější hygienická opatření. foto: ČTK

Praha - Česko je národ cyklistů. Nouzový stav je pro ně ideální příležitostí, jak smysluplně využít volný čas. Doslova roje cyklistů pak plní především silnice třetí třídy. Zpět na bicykly usedají i lidé, kteří se zálibě dlouho nevěnovali. Servisy nemají šanci tento nápor stíhat.
  5:00

„V posledních týdnech pozorujeme velký nárůst poptávky po našich cykloslužbách,“ potvrdil pro Lidovky.cz spolumajitel cyklistického centra v pražském Radotíně Lukáš Princ. Ve srovnání letoška se začátkem předchozí sezony je prý poptávka nesrovnatelně vyšší. Tržby společnosti údajně narostly o desítky procent. Kromě nouzového stavu hraje ve zvýšeném zájmu o cyklistiku významnou roli i hezké počasí, které k výletu na kole přímo vybízí.

Cyklisté, kteří se po zimě rozhodli oprášit kola, si na servis ale počkají. Podle oslovených cykloservisů se na opravu i běžné seřízení jízdních kol čeká dlouho. „Nestíháme. Termíny plánujeme až za měsíc, což je šílené,“ říká Princ. Pro Lidovky.cz to potvrdil i podolský cykloservis Bikestore. „Zákazníci se nakumulovali, všechny servisy jsou obsazené, lidé volají, kam mohou přijet. My ale všechny objednávky brát nemůžeme,“ sděluje tamní Daniel Tureček.

Uprostřed Plzně se otevře v červnu 2020 centrum cyklistiky.
Cyklistka v roušce na Horním náměstí v Olomouci.

Téměř tři týdny budou zákazníci čekat na opravené kolo i v Eurobike. „Objednávky na servis kol teď plánujeme až od 10. května, do té doby máme plno,“ pro Lidovky.cz říká majitel Jan Červenka. Čekací lhůty jsou podle něj asi o týden delší než loni na jaře.

Po zavíračce boom

„Zákazníci bohužel jednají impulzivně. První fázi, kdy jsme měli zavřeno a fungovali jen jako e-shop a poptávka se krátkodobě snížila, vystřídal nápor. O to více zákazníků přišlo po znovuotevření kamenného obchodu,“ říká Princ.

Kvůli náhlému návalu zákazníků v radotínském cyklocentru museli zavést mnohá opatření. „Před vchodem stojí hosteska, která zákazníky vpouští do obchodu postupně. Venku jsme vybudovali rozsáhlejší sezení, aby čekající mohli dodržovat povinné rozestupy,“ jmenuje Princ některá z nich. Kromě servisu je pak největší zájem o levnější kola, na čemž se shodují všichni oslovení prodejci.

Oproti tomu podolský Bikestore se „obává“ chytré karantény. Kamennou prodejnu proto raději zatím neotevřel. „Nechceme riskovat, že nás hygiena kvůli nakaženému zákazníkovi pošle do čtrnáctidenní karantény,“ říká Tureček. Fungují tedy jen on-line, zboží si lze vyzvednout přede dveřmi obchodu.

Podle Prince se za současné situace ukazuje, že Češi bez sportu nevydrží. „Vedle běhu je jízda na kole to poslední, co se dá za daných opatření ještě dělat,“ říká.

„Zvýšený cykloprovoz je každopádně, je jen otázka, jestli to není dočasné. To se ukáže za měsíc,“ uzavírá Červenka.

Úmrtí cyklistů na českých silnicích se v posledním desetiletí pohybuje na křivce mezi 35 až 70 osobami. Nejvíce jich zemřelo v roce 2015. Vzhledem ke klesající tendenci ročního srovnání by podle statistiky ministerstva dopravy nemělo být letos usmrceno více než 37 cyklistů, tedy více než v loňském roce. Kvůli nečekaně stoupajícímu zájmu cyklistů o jízdu je však tato statistika v ohrožení.