16. ledna 2010 20:47 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Sarkozy Renault nepřemluvil, ve Francii nechá jen část výroby Clia

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Francouzský prezident Nicolas Sarkozy. | foto: ČTK

PAŘÍŽ Francouzská automobilka Renault udrží ve Francii jen část výroby nové verze malého automobilu Clio, bude zde však vyrábět elektromobily. Oznámil to podle televize France24 Elysejský palác po schůzce prezidenta Nicolase Sarkozyho s šéfem Renaultu Carlosem Ghosnem. Sarkozymu se tak podle agentury Reuters z manažerů Renaultu nepodařilo dostat příslib, aby se ve Francii soustředila hlavní část výroby populárního modelu.

Dnešní schůzkou Sarkozyho s vedením Renault vyvrcholil tlak Paříže na to, aby Renault zachoval v domácích továrnách co nejvíce pracovních míst. Objevily se totiž obavy, že čtvrtá verze Clia se bude vyrábět celá nebo z podstatné většiny v Turecku. Dosud se o výrobu Clia dělila turecká Bursa s francouzskou továrnou ve Flins nedaleko Paříže. Renault však potřebuje vyrábět levné malé vozy v místech s nízkými výrobními náklady, jinak nebudou konkurenceschopné.

Ghosn a provozní ředitel Renaultu Patrick Pelata hovořili se Sarkozym asi hodinu, z Elysejského paláce odešli po 18:00 SEČ a novinářům komentáře neposkytli. Prohlášení prezidentského úřadu naznačilo, že Sarkozy větší úspěch neměl. Ghosn podle něj souhlasil s tím, aby se na Flins udržela pracovní místa a aby závod v budoucnu vyráběl elektromobily i auta na spalovací pohon. Nyní Renault vyrábí 180.000 vozů Clio v Turecku a asi 125.000 ve Flins.

Ministr průmyslu Christian Estrosi řekl, že výrobní strategie Renaultu je zásadní politickou otázkou, protože auta určená pro Francii se mají podle něj vyrábět doma. Vláda má na Renaultu 15 procent akcií a Estrosi tento týden uvedl, že tento podíl státu by se mohl zvýšit až na 20 procent, aby mohla vláda lépe prosadit své zájmy.

Provozní ředitel Pelata tento týden sdělil, že Renault zatím žádné
rozhodnutí o výrobě Clia 4 nepřijal. Ujistil však, že část jeho produkce zůstane ve Francii. Firma v úterý prohlásila, že musí zajistit, aby se Clio v zájmu konkurenceschopnosti vyrábělo co nejekonomičtěji.

Do věci začala zasahovat Evropská komise, která má obavy z toho, že Paříž by mohla začít uplatňovat neformální ochranářské sliby, které si loni na automobilkách Renault a PSA vynutila výměnou za levné úvěry v čase krize. Komise požádala v pátek francouzskou vládu, aby jí podala vysvětlení ohledně svých požadavků na Renault. Ministři vlády však dali najevo, že Paříž má na své požadavky vůči Renaultu plné právo.

ČTK