18. října 2012 12:11, aktualizováno  14:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Šéf Madety: Ať nás soudí, pomazánkové máslo budeme prodávat dál

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 88Diskuse
Milan Teplý, generální ředitel Madety (na snímku v roce 2010). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Milan Teplý, generální ředitel Madety (na snímku v roce 2010). | foto: Lidové noviny

PRAHA Případné přejmenování pomazánkového másla zmate zákazníky a zvýší náklady výrobců, shodují se mlékaři poté, co Česko u Soudního dvora EU prohrálo v letitém sporu o tento výrobek. Mlékařům se verdikt nelíbí a někteří ho odmítají respektovat.

Pomazánkové máslo se podle soudu bude muset přejmenovat, protože neobsahuje dostatečné množství mléčného tuku, jak požadují unijní předpisy. Jednou z alternativ nového názvu výrobku je název „České pomazánkové“.

Největší tuzemská mlékárna Madeta chce ale přesto vyrábět pomazánkové máslo dál navzdory verdiktu soudu. „Tohle je obraz neschopnosti českého zastoupení v Bruselu, já na to nemohu reagovat slušně,“ řekl předseda představenstva Madety Milan Teplý.

Anketa

Měl být název „pomazánkové máslo“ zachován, i když se nejedná o máslo?

Ano, je to tradiční označení. 7142
Ne, zákazníky to může klamat. 1261
Nevím, je mi to jedno. 381

Madeta z rozhodnutí podle něj nebude mít žádné ztráty, obaly zpracuje a bude rozhodnutí ignorovat. „Klidně ať nás soudí u bruselského soudní dvora jako Madetu. My jsme se podíleli na vývoji toho výrobku, budu to vyrábět dál,“ dodal bezprostředně po vynesení verdiktu.

Nové jméno? Třeba České pomazánkové

„Kdyby se ten výrobek jmenoval jinak, může se stát, že výrobci nebudou muset respektovat jeho tradiční parametry a mohl by se vytratit z trhu úplně,“ vyjádřil se k české prohře předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček.

Pomazánkové máslo – ilustrační foto.

Například TESCO už prodává výrobky s názvem „Pomazánkový krém“

Mlékaři se podle něj budou snažit ještě využít možné opravné prostředky. Pokud budou skutečně muset výrobek s více než třicetiletou tradicí přejmenovat, jeden z možných názvů je podle Kopáčka „České pomazánkové“.

Podle ředitele Choceňské mlékárny Pavla Marka by případné nucené přejmenování pomazánkového másla přineslo problémy pro zákazníky, kteří budou mít problém se ve zboží zorientovat. Problémy budou mít i výrobci, kteří budou muset zboží přebalit a s tím souvisí zvýšení nákladů.

Dvojí metr?

Výjimka, o kterou Česko žádalo, se vztahovala pouze na tuzemský trh, kde je výrobek po více než 30 letech existence dostatečně znám. Navíc se prodává v úplně jiném obalu než klasické máslo, takže nemůže dojít k záměně obou výrobků, argumentovalo Česko v Bruselu.

Například Španělsko a Velká Británie podle mlékařů, poukazujících na „dvojí metr“ EU, navíc dostaly před lety výjimky pro produkty nesoucí v názvu máslo, které požadované parametry také nesplňují.

Pomazánkové máslo musí skončit, rozhodl soud

U lucemburského tribunálu Česko v roce 2010 zažalovala Evropská komise, která v EU dohlíží na dodržování pravidel. Podle nich ale výrazem „máslo“ je možné označovat pouze ty produkty, u nichž mléčný tuk tvoří nejméně 80 procent.

Problém je v tom, že české předpisy jsou mnohem tolerantnější, neboť umožňují toto označení používat u výrobků obsahujících nejméně 31 procent mléčného tuku.

Česko musí vyhovět rozsudku v co nejkratší době. Pokud tak neučiní, může ho komise znovu zažalovat. Tentokrát však může rovněž navrhnout, aby soud rozhodl o uvalení peněžitých sankcí. ČTĚTE VÍCE

Pomazánkové máslo v ohrožení.

Výrobek ze zakysané smetany a sušeného mléka či podmáslí se začal poprvé vyrábět v roce 1977 v Liberecké mlékárně. O dva roky později zahájila jeho produkcí také Choceňská mlékárna, která je dnes spolu s Madetou jeho největším tuzemským producentem.

Pomazánkové máslo dnes vyrábí čtyři české mlékárny, které jej ročně vyprodukují kolem 8000 tun. Vedle tradičního neochuceného pomazánkového másla se vyrábí varianty ochucené.

Výrobek obsahuje nejméně 31 procent tuku a 41 procent sušiny. Nesmí obsahovat rostlinné tuky ani konzervační látky, v opačném případě nesmí dle platné legislativy být prodáván jako „pomazánkové máslo“.

Naprostá většina tuzemské produkce pomazánkového másla nachází uplatnění na domácím trhu, malá část se vyváží, například do Německa, tam však pod jiným názvem.

Lidovky.cz, ČTK
  • 88Diskuse