Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Sexistická reklama? Bernard opět pohoršil feministky

Ekonomika

  18:51
HUMPOLEC - Humpolecký pivovar znovu provokuje a snaží se přilákat pozornost. Oprášil retro pin-up girls na svých bilboardech. Kritici a strážci genderové diskriminace ho už vyzvali ke stažení téhle údajně sexistické kampaně.

Bernardova reklamní kampaň provokuje foto: Pivovar BernardLidovky.cz

Mladá černoška v krátkých růžových šatech tleská černé dvanáctce od Bernarda, jiná spoře oděná a v lyžích se pak usmívá zády opřena o sklenici bernardího piva Černá lavina.

Na jiném bilboardu stojí usměvavá roztleskávačka v červeném dresu a obličejem samotného Stanislava Bernarda před orosenou sklenici a nápisem Pivo s koulema. Takzvané pin-up girls s Bernardovou hlavou prezentuje pivovar jako „Feminist edition“.

Spolumajitel humpoleckého pivovaru Stanislav Bernard těžko mohl ještě víc popíchnout feministky a zanícené strážce genderové diskriminace. V kampani za „rotující pípu“ s nabídkou více druhů humpoleckých piv v podstatě oprášil bilboardy z roku 2015. A pohledným nakresleným kráskám v americkém retro stylu přidal v některých případech svůj obličej.

Nominace na Sexistické prasátečko

„Cílem bylo jednak udělat si trochu legraci, a to i ze sebe, a také chceme naznačit lidem, aby se nebrali tak moc vážně. Jde také o to, vyvolat diskusi nad svobodou projevu. Kampaň je naprosto v souladu se zákony i etikou. Jen se nechceme nechat sešněrovat všelijakou překorektností nebo přeregulovaností,“ vyjádřil se Bernard pro server Lidovky.cz.

Takzvané pin-up girl využil Bernard v reklamě už v roce 2015

Reakce na sebe nedala dlouho čekat. Bilboard se už u nás objevil v nominacích na letošní ročník Sexistické prasátečko. A skupina aktivistů včele se Stínovou radou pro reklamu, nebo slovenským (Bernard se hodně prodává na Slovensku) webem Sexistický kix vyzvala Bernarda v otevřeném dopise, aby celou kampaň stáhl.

„Tyto reklamy navazují na Vaši online kampaň z předešlých let, vůči které se zvedla vlna kritiky ze strany široké veřejnosti z důvodu jejich sexistického (a v některých případech i rasistického) obsahu,“ píší Bernardovi.

A na jiném místě dodávají: „Oceňujeme, že jste přistoupil na to, aby Váš obličej byl zobrazen na billboardech. Ovšem tím, že hlava žen byla vyměněna za Vaší, došlo naopak k tomu, že ženské tělo se stalo ještě více anonymním objektem. Udělal jste si legraci ze sebe, ale zároveň jste ponížil ženy. Přes zřejmě dobrý úmysl zůstává nová verze kampaně sexistická a uráží řadu lidí.“

Vlna kritiky nebo názor hrstky lidí?

Bernard s těmito názory nesouhlasí, ale vadí mu nejvíc, že autoři dopisu podle jeho názoru lžou, když tvrdí, že už původní verze kampaně „zvedla vlnu kritiky ze strany široké veřejnosti“.

„O žádnou širokou veřejnost se nejednalo. Skupiny kritiků na Facebooku a jinde byly mnohem méně početné oproti množství lidí, které nám naopak vyjádřilo podporu,“ říká spolumajitel humpoleckého pivovaru.

O tom, že aktuální kampaň pivovaru nelze označit za vyloženě sexistickou a už vůbec ne neetickou, jsou přesvědčeni i někteří odborníci na marketink a reklamu. „Sexistická? To určitě není. Bernard chce možná spíš provokovat, vyvolat pozornost,“ říká legenda v oboru reklamy a marketingu Jiří Mikeš, někdejší prezident Rady pro reklamu a exředitel Asociace komunikačních agentur.

O reklamě ve všech souvislostech přednášel například na Světovém kongresu reklamy, na Vídeňské univerzitě, na FAMU a věnuje se výuce komerčních komunikací na Fakultě mezinárodních vztahů pražské VŠE.

Mikeš má ale s kampaní Bernarda jiný problém. „Nechápu ji, nelíbí se mi. Nerozumím tomu, proč spojovat v kampani pivo a ženy. Jakože Bernard je pivo pro ženy?,“ dodává Mikeš.

Začalo to Aničkou Dajdou

Humpolecký pivovar – na rozdíl od většiny konkurence - skutečně umí v reklamě vyvolat pozornost a jeho kampaně provokují. Nejen, že od počátku dává sám Bernard v různých podobách svou tvář etiketám piv a bilboardům, ale i tématy prezentace.

Mnozí si například pamatují bilboardy ze série „Svět se zbláznil, držte se“, ve kterých od roku 2004 komentoval různé absurdní situace ve společnosti – počínaje vystoupením falešně zpívající Aničky Dajdou při soutěži Superstar.

Gambrinus, nebo Patron? Záběr z reklamy Plzeňského Prazdroje.

Bernardovy reklamy se tak úspěšně vymykají klasické prezentaci pivovarů ve stylu rozjásaných partiček a hromadných oslav té jediné správné značky.

Jednou z mála výjimek se stala před dvěma lety mystifikace Gambrinusu, když úspěšně skoro celý květen vydával své pivo za značku nového minipivovaru Patron a mnozí pivaři na trik skočili.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!