Novinářům to dnes řekl předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík.
"V současné době připravujeme různá pásma přesčasů a v pátek jsem se dozvěděl, že firma zvažuje znovu i pracovní soboty," řekl Povšík. Mělo jít údajně o pět pracovních sobot. "Firma na to ale nemá dost zaměstnanců, muselo by se to řešit raketovým nárůstem agenturních dělníků," podotkl Povšík.
Firma kvůli celosvětové krizi a poklesu poptávky počty agenturního personálu od loňského podzimu snižovala, nyní dělá ve Škodovce asi 600 převážně zahraničních agenturních pracovníků.
Jejich počet by se měl podle Povšíka zvýšit až o 1000. Jde zejména o mladoboleslavský závod, kde se vyrábí motory a převodovky, o něž je nyní velký zájem. Loni firma zaměstnávala 26.695 lidí.
Časové konto
Vedení firmy nyní bude s odbory vyjednávat především o tom, jak by byly sobotní směny placené. Podle serveru iDnes.cz navrhuje firma využít časové konto, které by znamenalo, že se zaměstnancům započtou odpracované soboty v případě dalších odstávek výroby v průběhu roku. Tím by však padly mimořádné prémie, na které zatím měli zaměstnanci v případě pracovních sobot vždy nárok.
Odbory proto speciální časová konta nechtějí. Největší české automobilce pomáhá v současné době především šrotovné, které
bylo zavedeno v řadě evropských zemí. Firma původně kvůli hospodářské krizi chtěla v prvním pololetí vyrábět jen čtyři dny v týdnu, již dříve však musela obnovit výrobu i v pátek. Kvůli šrotovnému jsou nyní stavy objednávek dokonce nad úrovní stejného období v loňském roce.
Pomáhá šrotovné
Například v Německu, kde byla šrotovací prémie zavedena začátkem ledna, dodala automobilka v prvním měsíci roku 4750 aut, v únoru už to bylo 11.000 vozů. Nejvýrazněji se na tamním trhu prosazuje fabia, která byla v únoru druhým nejprodávanějším vozem v celém Německu. Prodeje rostou i v Rakousku, Itálii, Francii a aktuálně také na Slovensku.
Škodovka díky šrotovnému vyrábí nyní také motory a převodovky do malých aut pro celý koncern na maximum kapacity. "V souvislosti se šrotovací prémií a zvýšeným zájmem o malé vozy vzrostla výroba nízkoobjemových motorů vyráběných ve Škodě Auto na 1600 kusů denně. To v kontextu současné hospodářské recese a dlouhodobého průměru produkce 1200 motorů denně.
Zvýšená poptávka pozitivně ovlivnila také výrobu převodovek, denní plán nyní dosahuje 2000 kusů," uvedl již dříve člen představenstva Škody Auto odpovědný za oblast výroby a logistiky Horst Mühl.