2. března 2019 13:41 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Škoda Vagonka může přijít o zakázku pro Lotyšské dráhy v hodnotě 6,2 miliardy korun

Lokomotiva firmy Škoda Transportation | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva firmy Škoda Transportation | foto: Škoda Transportation

Ostrava Ostravská společnost Škoda Vagonka ze skupiny Škoda Transportation může přijít o zakázku pro Lotyššské dráhy, kterou získala v polovině února. Proti výsledku tendru v hodnotě zhruba 242 milionů eur (asi 6,2 miliardy korun) se totiž odvolala španělská firma Talgo. Na svých webových stránkách to uvedl lotyšský Úřad pro dohled nad veřejnými zakázkami. Upozornil na to v sobotu server E15. Škoda Vagonka odvolání Talga zpochybnila.

Ředitel pro obchodní rozvoj společnosti Škoda Transportation Roman Sorkin uvedl, že španělská firma na rozdíl od české nikdy nevyrobila žádný příměstský elektrický vlak. Podle něj není nutné její stížnost brát vážně, píše E15.

Server uvádí, že lotyšský dopravce nyní musí podat vysvětlení svých kroků, protože tendr měla původně získat právě španělská firma. Její konkurenti včetně české společnosti ale tehdy výsledek napadli u antimonopolního úřadu a dopravce následně vyhlásil za vítěze Škodu Vagonku. Podle vyjádření ředitel Lotyšských drah Janise Grigulise pro lotyšský veřejnoprávního server LSM byl vítěz změněn poté, co Úřad pro dohled nad veřejnými zakázkami sdělil, že z nové analýzy nákladů vychází nabídka Škody Vagonka ekonomicky výhodněji. Vlaky španělské strojírenské firmy sice stojí zhruba o 17 milionů eur méně, ale po započtení pětatřicetiletého životního cyklu vlaků a nákladů na jejich údržbu, vychází levněji české, uvedl Grigulis.

Škoda Vagonka vyrábí elektrické vlaky pro příměstskou dopravu, motorové soupravy nebo osobní přípojné vozy. Společnost je přímým pokračovatelem více než 115 let dlouhé tradice výroby osobních kolejových vozidel, v roce 2001 se výroba přestěhovala ze Studénky do Ostravy a v roce 2005 firmu ovládla skupina Škoda Transportation. Podle dřívějších informací cena zakázky zahrnovala dodávku 32 elektrických vlaků včetně zbudování depa, dodávky náhradních dílů a vyškolení zaměstnanců.

ČTK