17. prosince 2014 16:20 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Škodě Auto pomáhá propad rublu. V Rusku jí prudce vyskočily prodeje

Druhé místo obsadila Škoda Octavia. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Druhé místo obsadila Škoda Octavia. | foto: Shutterstock

MOSKVA/MLADÁ BOLESLAV Rusové v reakci na propad rublu začali utrácet za domy či auta - včetně těch českých. Mladoboleslavské Škodě Auto rostou v zemi prodeje o desítky procent. Podle informací, které přicházejí od ruských partnerů, však není jasné, jak dlouho tento stav vydrží.

Divoké nákupy aut se netýkají jen značky s okřídleným šípem, prodejci v autosalonech mají v Rusku obecně napilno. Lidé se snaží utratit své peníze dřív, než ztratí na hodnotě ještě víc než dosud.

Podle informací serveru Lidovky.cz hlásí tamní partneři automobilky Škoda nárůst prodejů, v posledních několika dnech o desítky procent. Co se vystaví, to je hned pryč, tvrdí zdroj obeznámený se situací na ruském trhu.

PSALI JSME:

Pro lepší představu: v listopadu prodala Škoda Auto v Rusku 7 600 aut. Odbyt tedy vyskočil v řádu desítek aut denně. Pokud by ale prodejní boom pokračoval, šlo by o nárůst tisíců kusů za měsíc.

Zástupci automobilky se zatím k situaci v Rusku vyjadřují spíše opatrně.

„Výroba vozů v našich ruských závodech běží aktuálně bez omezení. Situaci na ruském trhu i nadále sledujeme, v tuto chvíli však nebudeme spekulovat o dalším vývoji,“ řekl mluvčí automobilky Josef Baláž.

FIRMY V RUSKU:

  • Prudký pád rublu zahýbal byznysem českých firem v Rusku. Některé už přiznávají ztráty, jiné zatím s hodnocením vyčkávají
  • Napříkald kunovický výrobce letadel Aircraft Industries tvrdí, že ho pokles rublu připraví o desítky milionů korun.
  • Největší česká textilka Juta přestala do Ruska vyvážet zboží, její klienti mají potíže s placením.
  • Firma Hamé zatím nechce nad dalším vývojem spekulovat, ruskému trhu nadále věří.

Rusko je pro Škodovku jedním z klíčových odbytišť, třetím největším trhem. Auta určená pro tamní zákazníky vyrábí továrny v Kaluze (modely Superb, Fabia a Rapid) a Nižném Novgorodu (Octavia a Yeti ).

Ačkoliv je současný stav extrémního zájmu ruských zákazníků velmi pravděpodobně dočasný, jen podtrhuje, že celkově si automobilka vede v Rusku slušně. K tomu ji pomáhá i velký zájem o model Octavia, který tvoří kolem 40 procent všech prodaných škodovek.

Za prvních jedenáct měsíců roku si Rusové koupili 78 200 aut od české firmy, což je o necelé procento méně ve srovnání s loňským rokem. Vzhledem k větším propadům ostatních automobilek vzrostl Škodě tržní podíl – v listopadu jí patřilo 3,8 procenta ruských prodejů.

Interiér Škody Octavia Scout třetí generace.
Škoda Octavia Scout třetí generace.
Škoda Octavia Scout třetí generace.
V interiéru nové generace modelů Škoda Octavia RS a dominuje černá barva.

Pro srovnání: třeba značka Volkswagen se propadla meziročně o pětinu. Stejně jako Opel musel mateřský koncern Škody Auto na podzim přistoupit k přerušení výroby. To se logicky dotklo také Škody Auto, která montuje auta ve stejných továrnách jako značka VW.

Přerušení výroby trvalo dva týdny, žádné další zatím nepřišlo.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz