20. března 2019 10:07, aktualizováno  10:45 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Škodě loni klesl zisk o devět procent, do svých českých závodů investovala téměř 13 miliard korun

logo firmy Škoda Auto (ilustrační fotografie) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy logo firmy Škoda Auto (ilustrační fotografie) | foto: Týden

M. Boleslav Škoda Auto investovala loni více než 500 milionů eur, tedy zhruba 12,8 miliardy Kč, do svých českých závodů. V příštích čtyřech letech investuje dvě miliardy eur (asi 51,2 miliardy Kč) do elektromobility a nových řešení mobility, uvedla ve středu firma na výroční tiskové konferenci.

Škoda Auto investovala loni více než 500 milionů eur, tedy zhruba 12,8 miliardy Kč, do svých českých závodů. V příštích čtyřech letech investuje dvě miliardy eur (asi 51,2 miliardy Kč) do elektromobility a nových řešení mobility, uvedla dnes firma na výroční tiskové konferenci.

V roce 2018 zvýšila Škoda celosvětově hmotné investice meziročně o více než 22 procent na 896 milionů eur (asi 22,9 mld. Kč), peníze směřovaly do nových produktů, pohonných a bateriových technologií a do dalšího rozvoje výrobních závodů.

V loňském roce směřovaly investice v České republice například do nové lakovny v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi nebo do výkonnějších datových center.

Do konce roku 2022 představí automobilka více než 30 nových modelů, víc než deset z nich částečně nebo plně elektrifikovaných.

„I v roce 2019 počítáme zejména na některých klíčových trzích se silným protivětrem. Abychom těmto negativním vlivům aktivně a cíleně čelili, zavedla společnost Škoda Auto už v prvním pololetí roku 2018 rozsáhlý Performance program, který bude při jeho plném účinku od roku 2020 přinášet ročně úsporu ve výši 500 milionů eur,“ řekl člen představenstva Klaus-Dieter Schürmann. Podle něj ale i přes úspory bude firma masivně investovat do elektrifikace modelové palety.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35 000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

Výsledky ovlivnil i nadcházející brexit

Škodě Auto loni klesl nekonsolidovaný zisk po zdanění o devět procent na 28,89 miliardy korun. Tržby naopak vzrostly o dvě procenta na rekordních 416,7 miliardy Kč. Největší česká automobilka zvýšila dodávky zákazníkům o 4,4 procenta na 1,254 milionu aut. Vyplývá to z výroční zprávy zveřejněné na dnešní tiskové konferenci.

Výsledky zahrnují hospodaření mateřské Škody Auto bez zahraničních účastí v Německu, Slovensku, Indii a Rusku. Celá skupina zvýšila tržby o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur (443 miliard Kč) a provozní zisk jí klesl o 14,6 procenta na 1,377 miliardy eur (35,3 miliardy Kč).

Hospodaření firmy ovlivnily podle předsedy představenstva Bernharda Maiera vysoké investice do nových technologií, jako je elektromobilita a digitalizace, zvýšené personální náklady nebo nepříznivé směnné kurzy. Výsledky ovlivnil i přechod na nový cyklus měření emisí WLTP či geopolitické faktory, zejména celní válka USA a Číny či nadcházející brexit. Firma loni zvýšila investice o pětinu na 896 milionů eur.

„V rámci koncernu Volkswagen jsme převzali další odpovědné úkoly: řízení regionů Indie a Rusko, vývoj a výrobu vozů rodiny Passat v závodě Kvasiny nebo odpovědnost za rozšíření výrobních kapacit v novém závodě pro výrobu vozů několika značek koncernu Volkswagen,“ uvedl Maier.

Čína je pro značku světově nejvýznamnějším trhem

„Díky našemu aktivnímu řízení cen a odbytu i díky důslednému managementu nákladů je Škoda i v neklidných vodách úspěšným podnikem, který trvale hospodaří se ziskem,“ uvedl člen představenstva za oblast financí Klaus-Dieter Schürmann. Firma bude podle něj i v příštích letech rozsáhle investovat do elektrifikace modelové palety, nových řešení mobility a další internacionalizace podniku.

Výrazný nárůst dodávek zákazníkům zaznamenala automobilka v Evropě (4,9 procenta) a na růstových trzích v Číně (4,9 procenta) a Rusku (+30,7 procenta). Hlavními motory růstu jsou nadále SUV modely Kodiaq a Karoq, bestsellerem značky zůstává Škoda Octavia s celosvětovým prodejem 388 200 aut.

Škoda Vision iV na autosalonu v Ženevě
Škoda Scala na premiéře v Tel Avivu

S 341 000 dodanými vozy zákazníkům je Čína nadále celosvětově nejvýznamnějším trhem značky. V Německu, na největším evropském trhu a zároveň druhém největším trhu značky, zaznamenala automobilka 176 600 dodaných vozů, což v porovnání s minulým rokem představuje nárůst o 1,9 procenta. Na domácím českém trhu dodala Škoda zákazníkům 93 600 vozů.

ČTK