2. dubna 2009 13:27 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Šrotovné raketově zvýšilo prodeje aut

Škoda Fabia v únoru v Německu stala dokonce druhým nejprodávanějším modelem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Škoda Fabia v únoru v Německu stala dokonce druhým nejprodávanějším modelem. | foto: ČTK

FRANKFURT Prodej nových automobilů v Německu se v březnu meziročně zvýšil o 40 procent na zhruba 401.000 vozů díky takzvanému šrotovnému, jež zavedla německá vláda. Oznámil to dnes svaz mezinárodních výrobců automobilů VDIK. Ze zavedení šrotovnéhu v Německu nejvíce profitovala automobilka Volkswagen následovaná českou Škodou Auto.

Německo je největším automobilovým trhem v západní Evropě. Německá vláda v letošním roce začala vyplácet bonus 2500 eur (téměř 70.000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu.

Škodovka jásá
Druhým nejprodávanějším modelem na německém trhu se v únoru stala Škoda Fabia. Její odbyt v Německu proti lednu vzrostl více než trojnásobně. Za zvýšením poptávky podle představitelů automobilky stojí především šrotovací prémie. V Německu se minulý měsíc nejvíc již tradičně prodával domácí vůz VW Golf.

Podle deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung se v únoru v Německu prodalo 9190 fabií a značka se stala jedničkou mezi dováženými vozy. V lednu se přitom na tamním trhu prodalo 2600 fabií, což vůz řadilo na 18. místo.

Táhnou i motory
Škodovka díky šrotovnému vyrábí nyní také motory a převodovky do malých aut pro celý koncern na maximum kapacity. "V souvislosti se šrotovací prémií a zvýšeným zájmem o malé vozy vzrostla výroba nízkoobjemových motorů vyráběných ve Škodě Auto na 1600 kusů denně. To v kontextu současné hospodářské recese a dlouhodobého průměru produkce 1200 motorů denně.

Zvýšená poptávka pozitivně ovlivnila také výrobu převodovek, denní plán nyní dosahuje 2000 kusů," uvedl již dříve člen představenstva Škody Auto odpovědný za oblast výroby a logistiky Horst Mühl.

Šrotovné tlumí propady
Podobná vládní opatření podpořila poptávku po automobilech také v dalších evropských zemích. Ve Francii se v březnu prodej aut zvýšil zhruba o osm procent a mírný nárůst zaznamenala rovněž poptávka v Itálii.

Pokles prodeje ve Španělsku zpomalil na 39 procent z únorových 49 procent. Automobilový průmysl se nyní po celém světě potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů.

Výzkumná firma J.D. Power and Associates v lednu předpověděla, že prodej automobilů v celé Evropě by se měl v letošním roce snížit o zhruba 15 procent.

Lidovky.cz, ČTK