19. června 2019 9:38, aktualizováno  10:52 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Staropramen koupil 89 procent akcií Pardubického pivovaru, chce posílit regionální značky

Generální ředitel Staropramene Petr Kovařík. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Generální ředitel Staropramene Petr Kovařík. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Pardubice Pivovary Staropramen se staly majoritním akcionářem Pardubického pivovaru. Drží 89 procent akcií. Staropramen chce posílit vlastní sortiment regionálních značek, uvedli ve středu zástupci pivovarů na tiskové konferenci v Pardubicích. S původními většinovými majiteli Pardubického pivovaru už představitelé Staropramenu, jemuž patří na českém pivovarském trhu druhá příčka za Plzeňským Prazdrojem, podepsali smlouvu o koupi. Zbytek pivovaru vlastní drobní akcionáři.

„Spotřebitel žádá pestrost nabídky, my jim ji chceme dát. Naprostý standard je v restauracích pět šest piv,“ řekl generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen Petr Kovařík. „Jde o významný krok v historii naší firmy, díky kterému rozšíříme naši nabídku o výborná, velmi kvalitní a zajímavá piva. Jsem velice rád, že do naší pivovarské rodiny přivítáme zkušené kolegy z východních Čech,“ uvedl Kovařík.

Majoritními akcionáři Pardubického pivovaru byli od roku 2010 dva podnikatelé. Michal Pátek držel 41 procent akcí, Leoš Kvapil vlastnil 40,5 procenta akcií. Jednání o prodeji začala asi před rokem a půl.

„Naše zdroje byly omezené. Pro nás je důležité, že budou zachovaná místa, budou zajištěné potřebné investice,“ řekl Kvapil. Kdyby Pardubický pivovar chtěl docílit celostátní distribuce, potřeboval by investici 100 milionů korun.

Produkce se má zdvojnásobit

Cílem akvizice je do deseti let zdvojnásobit produkci na 160 000 hektolitrů. V posledních letech pivovar uvařil kolem 80 000 hektolitrů piva ročně. Pivo stáčí do sudů nebo lahví, pivo v plastových lahvích nebo plechovkách nenabízí. V prodejích loni převažovalo z 60 procent lahvové pivo. Podnik víc produkce uplatní na domácím trhu, okolo 25 000 hektolitrů vyváží do dvacítky zemí.

Pardubický pivovar si zachová vlastní autonomii, zůstane samostatnou akciovou společností s dosavadními zaměstnanci a hospodařením. „Zaměstnanců ani chodu pivovaru se změna nijak nedotkne,“ řekl Kovařík.

Novou ředitelkou Pardubického pivovaru bude Petra Chovancová a finanční ředitel a jednatel bude Zdeněk Havlena z firmy Pivovary Staropramen, zasedne také v představenstvu. Leoš Kvapil v představenstvu zůstane. Volba představenstva je na programu valné hromady příští týden.

Ztrátu pivovar vykazoval v letech 2009 až 2012 zhruba od dvou milionů korun do 7,5 milionu korun. Ztrátový byl také v roce 2014, ztráta byla 1,7 milionu korun. Stejnou ztrátu měl v roce 2017 a loni ztráta dosáhla zhruba tří milionů korun. Předloňské výnosy podniku byly téměř 134 milionů korun.

Staropramen patří Američanům

Pivovar vznikl v roce 1871. V roce 2016 oslavil 145 let existence. Vyrábí řadu značky Pernštejn, čtrnáctistupňový Taxis nebo Porter, což je tmavé devatenáctistupňové pivo. V roce 2016 založil minipivovar, který vaří speciální druhy piva. Uvaří desítky hektolitrů piva ročně.

Pivovary Staropramen v ČR provozují smíchovský Staropramen (hlavní značky Staropramen a Braník) a ostravský pivovar Ostravar. Firma je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, do roku 2009 pivovary vlastnil pivovarský gigant Anheuser-Busch InBev. V roce 2017 měla firma 1436 zaměstnanců.

Staropramen se vyváží do 33 zemí. Mezi nejvýznamnější exportní trhy Staropramenu patří Slovensko, Švédsko, Velká Británie a Německo.

ČTK

Advantage Consulting, s.r.o.
PRACOVNÍK VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 24 000 - 27 000 Kč