Středa 15. července 2020svátek má Jindřich 23 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Z obalů krémů zmizí výrazy bělící či zesvětlující. Výrobci nechtějí lidem podsouvat správnou barvu pleti

Bělící krém "Fair & Lovely," populární v Indii a Bangladéši, bude mít nové... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bělící krém "Fair & Lovely," populární v Indii a Bangladéši, bude mít nové... | foto: Reuters

Praha Francouzská kosmetická firma L’Oréal oznámila, že ze svých produktů odstraní slova lákající na bělící účinky. Firma nebude nadále používat výrazy bílý, bělící, světlý a zesvětlující na žádném ze svých přípravků na pleť.

L’Oréal tak zřejmě reagoval na podobné rozhodnutí britsko-nizozemské společnosti Unilever, jejíž indická a bangladéšská odnože oznámily, že přejmenují zesvětlující pleťový krém, který doposud nesl název “Fair and lovely,” tedy v překladu “světlé a půvabné.”

Proti názvu krému vznikly dvě petice, které jej obviňovaly z propagace světlé pleti jako standardu krásy. „Název krému značí, že je něco špatného na naší barvě pleti, že musíme být světlé, abychom se cítily krásné,” cituje server BBC jednu z petic, které dohromady podepsalo 18 tisíc lidí.

Unilever, který na bělícím krému v samotné Indii loni vydělal 500 milionů dolarů, následně uznal, že název podsouvá představu jednotného standardu krásy, a slíbil název změnit. „Cheme oslavovat větší diverzitu v kráse,” uvedl mluvčí Unileveru. Z produktu také zmizí grafiky zachycující pleť “před a po” použití krému.

Kritika kosmetických společností v souvislosti s krémy na zesvětlení pleti a dalšími produkty vzrostla díky popularitě anti-rasistického hnutí Black Lives Matter po vraždě neozbrojeného Afroameričana George Floyda. Firma Johnson & Johnson minulý týden uvedla, že přestane prodávat některé produkty od firmy Neutrogena, které se v Asii a na Blízkém východě prodávají pro redukci tmavých teček, napsala agentura AFP.

V jihovýchodní Asii, Číně, ale i v afrických či karibských státech, jsou bělící krémy velmi populární. Podle odhadů analytiků trh s těmito produkty vydělal více než 4 miliardy dolarů v roce 2017 a každoročně roste, píše server South China Morning Post. Produkty většinou lákají na bílou pleť bez dokonalostí a tmavých odstínů za použití slov jako “světlost” a “čistota.”

Jak ale poznamenala v rozhovoru socioložka z americké univerzity v San José Joanne Rondilla, slovník firem se často vyhýbá přímému použití slova “whitening”, tedy vybělovací, a raději používá jemnější výrazy jako “zesvětlující.”

Reklama na bělící krém od firmy Lancôme.

Reklama na bělící krém od firmy Lancôme.

Kritiku kvůli propagaci bílé pleti si vysloužila například herečka Emma Watson, která se v roce 2016 objevila na čínské reklamě firmy Lancôme na bělící krém. Herečka, která má v reklamě tvář bílou téměř jako papír, se následně nechala slyšet, že již nebude propagovat produkty, jenž nereflektují diverzitu ženské krásy.

Nové logo zvažují i firmy mimo kosmetický průmysl. Kupříkladu výrobky Uncle Ben’s a Aunt Jemima, na jejichž obalu byly dlouhá léta tváře černošského muže a ženy, zobrazené stereotypním, až karikatujícím způsobem. „Aunt Jemima zachycuje afroamerickou ženu jako jednodimenzionální služku. Mnoho Američanů si ji nostalgicky spojuje se vzpomínkami na rodinnou idylku, ale já v tom vidím stopy otrokářství a segregace,” napsal například americký autor knih o rasismu v USA David Pilgrim.

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Kristýna Třešňáková známá pod jménem Týnuš Třešničková (Praha, 27. června 2020) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Tygr ussurijský v Zoologické zahradě Olomouc | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!