3. prosince 2010 9:32 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

TOMČIAK: Nákupní horečka rychle stoupá

sukne, oblečení, nakupování | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy sukne, oblečení, nakupování | foto: Shutterstock

Vánoční sezona je pro obchodníky tím nejlepším obdobím, protože v několika týdnech nezřídka vygenerují i více než čtvrtinu celoročních tržeb. Ekonomičtí analytici pozorně sledují období od konce listopadu do poloviny ledna. Údaje o maloobchodních prodejích totiž dokážou věrohodně ukázat, jaká je nálada mezi spotřebiteli a jaký hospodářský vývoj se dá předpokládat v následujícím roce.

Uplynulý víkend se v největší ekonomice světa USA nesl ve znamení Dne díkuvzdání. Prodloužené volno Američané tradičně využívají na brouzdání mezi regály, hledání slev a nakupování vánočních dárků. Letos zažily maloobchody opravdové žně.

Národní maloobchodní federace uvedla, že množství utracených peněz v obchodech vzrostlo meziročně o impozantních 6,4 procenta na průměrných 365,64 dolaru na osobu. Zajímavé je, že až třetina peněz byla utracena na internetu, což je nejvyšší poměr v historii. Údaje Coremetrics dokonce odhalily, že v pondělí po návratu do pracovního týdne se objem online prodejů v USA zvýšil meziročně až o 19 procent.

Podle uvedených údajů je jasné, že důvěra amerických domácností prudce roste, a to i navzdory relativně vysoké nezaměstnanosti. Větší nákupy jsou potěšující nejenom pro USA samé, ale i pro Evropu a Asii.

Spojené státy jsou totiž čistým importérem zboží. Očekává se, že podniky vygenerují v posledním čtvrtletí relativně vysoké zisky, což je příznivé pro jejich akcie a dluhopisy. Silné maloobchodní prodeje pomáhají taktéž cenám komodit, protože se dá předpokládat růst jejich spotřeby.

Boris Tomčiak, analytik Cosseum