12. ledna 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Turistům mimo EU vyšší DPH v Česku nevadí

Turistka - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Turistka - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Letošní zvýšení sazeb daně z přidané hodnoty může podpořit tuzemský cestovní ruch a zvýšit tržby některých obchodníků. Turisté ze zemí mimo EU, kteří v Česku nakoupí, nyní totiž mohou díky vyšší DPH získat zpět na vratce daně víc peněz než v jiných státech.

Informovala o tom společnost Global Blue, která zajišťuje vracení DPH turistům. Zejména světové luxusní značky totiž drží ve většině zemí stejnou cenovou politiku, a zvýšení daně tak do koncových cen svého zboží pravděpodobně nepromítnou.

ČTĚTE DÁLE:

"Česká republika by se tím mohla z hlediska atraktivity nákupů dostat na úroveň ostatních států v regionu. Pro srovnání, v sousedním Rakousku dosahují sazby DPH deset a 20 procent, v Německu pak sedm a 19 procent," uvedl regionální manažer společnosti Global Blue Jiří Macas. V Česku se od ledna sazby DPH zvýšily o procentní bod na 15 a 21 procent.

Z cizinců, kteří si z nákupů v Česku nechávají vracet DPH, podle údajů Global Blue dlouhodobě nejvíc utrácejí Rusové a jejich podíl stále roste. V loňském roce byl téměř 51 procent. Na celkových Tax Free tržbách roste i podíl Číňanů, loni stoupl na 9,9 procenta z předloňských 7,9 procenta.

Nejvíc utrácejí Číňané

Číňané přitom při jednom nákupu utrácejí v průměru nejvíce ze všech národností, přes 14 000 korun. Zaměřují se především na nákup luxusního zboží. Nakupování je jejich hlavní motivací pro vycestování za hranice a do Evropy míří 23 procent z nich, tvrdí Global Blue.

"Jak Číňané, tak Rusové mají službu Tax Free ve velké oblibě. I proto se dá očekávat, že jejich nákupy v ČR letos porostou. Zvýšení sazby DPH na 21 procent totiž zatraktivní ČR v rámci Evropy právě pro turisty přijíždějící ze zemí mimo EU. Díky nejvyšší DPH ze srovnatelných nákupních destinací v rámci regionu mohou v ČR na značkových produktech s využitím Tax Free ušetřit nejvíce," dodal Macas.

Společnost Global Blue očekává, že letos se v ČR ve větší míře projeví trend takzvaných globeshopperů, tedy turistů, kteří cestují zejména kvůli nákupům. Tato skupina celosvětově neustále roste. Praha je dnes co do množství a kvality zastoupených značek více než srovnatelná například s Vídní.

Lidovky.cz, ČTK

Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče
Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče

Je mi 20, jemu bude 30. Tvrdí ze ja mám sex na prvním místě, ale on už ne.. je pravda ze změnil práci. Je ridic. Predtim ale dělal náročnější práci a sex ještě byl několikrát týdne. Teď stěží jendou a to ještě on si nevzpomene ani měsíc…