Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

ÚOHS nemusí řešit námitky Kapsche. Trváme na tom, že mýtný tendr byl plný chyb, reaguje na soud firma

Předseda antimonopolního úřadu (ÚOHS) Petr Rafaj. foto: ČTK

Brno - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se nemusí zabývat námitkami společnosti Kapsch proti mýtnému tendru. Krajský soud v Brně totiž ve čtvrtek zamítl žalobu Kapsche, která projednání firemních námitek proti tendru požadovala. Verdikt se netýká přezkumu nové smlouvy na provoz mýtného systému. Kapsch trvá na tom, že tendr byl plný chyb.
  9:17aktualizováno  10:57

Řízení o námitkách Kapsche k mýtnému tendru bude zastaveno, rozhodl Nejvyšší správní soud

„Brněnský soud rozhodl podle očekávání v intencích nedávného rozsudku nadřízeného Nejvyššího správního soudu. Celé je to ale absurdní. Trváme na tom, že mýtný tendr byl plný chyb, ale naše proti němu námitky už nikdo nepřezkoumá. Rozsudek tak do budoucna otevírá nebezpečnou Pandořinu skříňku pro všechny zadavatele - pokud se vám tendr nepovede a soutěžitelé podají námitky k ÚOHS, rychle podepište smlouvu s vítězem a námitkami už se nebude muset nikdo zabývat. ÚOHS tak v podstatě přišel o jednu ze svých přezkumných pravomocí,“ řekl mluvčí Kapsche David Šimoník.

Krajský soud se žalobou Kapsche zabýval už podruhé. Předseda úřadu Petr Rafaj totiž řízení o námitkách Kapsche, tedy současného provozovatele mýtného systému, zastavil poté, co byla podepsána smlouva s vítězem tendru, konsorciem CzechToll/SkyToll. Krajský soud ale v květnu jeho rozhodnutí zrušil, a Rafaj proto v první polovině září uložil svým úředníkům, aby námitky Kapsche vypořádali.

Zároveň ÚOHS napadl rozsudek krajského soudu kasační žalobou k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS) a ten jeho argumenty uznal a nařídil krajskému soudu, aby záležitost posoudil znovu a zohlednil při rozhodování stanovisko NSS.

Do nového mýta se registrovalo už 38 tisíc vozidel. Registrace ale brzdí právní spory

„NSS zavázal zdejší soud právním názorem, podle něho podmínky pro zastavení byly v nyní posuzované věci naplněny.Zdejší soud tak musel nyní dospět k názoru, že žaloba zpochybňující správní řízení pro nenaplnění podmínek pro zastavení správního řízení je nedůvodná, a proto žalobu zamítl,“ uvedl ve zdůvodnění soudce David Raus.

„Rozsudek Krajského soudu v Brně vítáme, opětovně se ukázalo, že úřad postupoval v souladu se zákonem,“ řekl ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podle Šimoníka nejde o porážku Kapsche, ale spíš o prohru tuzemského systému zadávání veřejných zakázek. „Pachuť nad mýtným tendrem plným chyb zůstává, nikdo totiž naše relevantní námitky nepřezkoumal. Stačilo, aby si ministerstvo dopravy pospíšilo, protiprávně navzdory předběžnému opatření podepsalo smlouvu s vítězem a ÚOHS už se námitkami nemusí zabývat. Tomu se říká spíše Kocourkov než právní stát,“ dodal Šimoník.

Dnešní rozhodnutí soudu nemá žádný vliv na dění okolo nové smlouvy na provoz mýtného systému, která začne platit letos v prosinci. Platnost smlouvy totiž Kapsch napadl nejprve u ÚOHS, když ale nepochodil, podal žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Ten rozhodl, že smlouva platná není a vrátil případ ÚOHS, který v rozhodování musel zohlednit stanovisko soudu.

Kamiony nevpustíme, brání se obce. Podívejte se, kam se tranzitní doprava už možná nedostane

ÚOHS rozsudek napadl kasační stížností k NSS, smlouvou se ale musel zabývat. Na konci září tak vydal zákaz plnění smlouvy na mýtný systém s odkladem na rok od pravomocného rozhodnutí. Rozhodnutí zatím pravomocné není, protože ministerstvo dopravy proti němu podalo rozklad. O něm nyní rozhoduje předseda ÚOHS.

Kromě něj může situaci zvrátit i NSS. Pokud by vyhověl kasační stížnosti ÚOHS, smlouva na mýtné by byla platná bez omezení.

Výběr informací kolem výběru nového provozovatele mýtného systému:

  • Hledáním nového provozovatele mýtného systému pro nákladní vozy a autobusy, který by pro stát vybíral peníze za využívání dálnic a vybraných úseků silnic prvních tříd, se ministerstvo dopravy (MD) začalo zabývat před téměř šesti lety. Už v prosinci 2013 za úřadování kabinetu Jiřího Rusnoka MD oznámilo záměr vypsat výběrové řízení na projektového manažera pro přípravu tendru na výběr mýtného po roce 2016, kdy měla vypršet smlouva s původním provozovatelem Kapsch.
  • Projektového manažera začala vybírat až následující koaliční vláda ČSSD, hnutí ANO a lidovců, ovšem tendr vypsaný v červnu 2014 za ministra Antonína Prachaře (ANO) provázely pochybnosti a v prosinci 2014 jej nový ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) zrušil. Hledání nového provozovatele mýtného tak začalo nabírat skluz, v prosinci 2015 MD připustilo, že do vypršení smlouvy s Kapschem se provozovatele v řádném řízení vybrat nepodaří.
  • Protahoval se už výběr projektového manažera pro přípravu vlastní soutěže. Smlouvu se podařilo uzavřít až teprve na podzim 2016, tendr podle ní dostala na starosti poradenská firma Deloitte. Už v létě 2016 také vláda schválila a MD následně podepsalo prodloužení smlouvy s Kapschem, což mělo zabránit stavu, že by se od ledna 2017 mýtné nevybíralo vůbec. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli smlouvě udělil ministerstvu milionovou pokutu, zdůvodnil ji tím, že se resort do složité situace dostal vlastním přičiněním.
  • Vlastní tendr na provozovatele mýtného vypsalo MD v červnu 2017, provázely jej ale pochyby. Kapsch - jeden ze čtyř zájemců, kteří podali nabídku - si například stěžoval, že uchazeči nedostali stejné podklady. V listopadu 2017 dokonce ÚOHS vydal předběžné opatření, podle kterého MD nesmělo s případným vítězem podepsat smlouvu. Vítězem ministerstvo vyhlásilo v dubnu 2018 konsorcium firem SkyToll a CzechToll s cenou 10,75 miliardy korun za deset let provozu. Kapsch, který se proti výsledku odvolal, chtěl o 2,7 miliardy více.
  • Desetiletý kontrakt s konsorciem CzechToll a SkyToll podepsalo MD loni v září, a to jen pár hodin poté, co ÚOHS zamítl stížnost Kapsche proti tendru, aniž by bralo ohled na předběžné opatření ÚOHS z listopadu 2017. Kapsch jednání označil za předem připravený scénář a obrátil se na ÚOHS s požadavkem, aby zakázal plnění smlouvy. Úřad nejprve požadavek Kapsche ve dvou stupních zamítl, brněnský krajský soud mu ale v letos červenci případ vrátil k novému projednání.
  • Nové rozhodnutí úřadu, v němž musel respektovat stanovisko krajského soudu, padlo koncem září. ÚOHS nepravomocně zakázal plnění smlouvy na nový mýtný systém, ovšem toto rozhodnutí bude platit až rok poté, co řízení u antimonopolního úřadu - včetně rozhodování o ohlášeném odvolání státu - skončí. Při stanovení odkladu vzal úřad v potaz, že je ve veřejném zájmu, aby bylo mýtné vybíráno nepřetržitě; MD v říjnu proti tomuto rozhodnutí ÚOHS podalo rozklad. Výběr mýtného od 1. prosince ale podle ministerstva není ohrožen.
  • Celá věc je ale procesně velmi složitá, otázku platnosti smlouvy mezi MD a konsorciem CzechToll a SkyToll ještě může ovlivnit i očekávaný verdikt Nejvyššího správního soudu (NSS). Na něj se kvůli červencovému rozhodnutí Krajského soudu v Brně obrátily s kasační stížností MD i antimonopolní úřad. A pokud NSS rozsudek krajského soudu zruší, nebude platné ani zářijové rozhodnutí ÚOHS, a smlouva na nový mýtný systém tak bude platit dál.
  • Kapsch u ÚOHS a soudů napadl nejen uzavření smlouvy, ale také fakt, že nebyly vypořádány jeho připomínky k průběhu tendru. Konečný verdikt v této věci vynesl až letos v září NSS, podle kterého je řízení o námitkách (na jehož základě ÚOHS mimo jiné před dvěma roky zakázal uzavření kontraktu s vítězem tendru) třeba zastavit. Soud konstatoval, že po uzavření smlouvy je řízení bezpředmětné a mimo kompetence úřadu. Krajský soud v Brně dnes zamítl žalobu Kapsche, která projednání námitek požadovala (soud se věcí zabýval již podruhé). ÚOHS se tak námitkami nemusí zabývat.
  • Jednání kolem mýtného se zabývá také policie, která letos v březnu zasahovala na několika místech - mimo jiné v sídle firmy Kapsch, na ÚOHS a u jeho předsedy Petra Rafaje nebo v bytě místopředsedy hnutí ANO Jaroslava Faltýnka. Server Novinky.cz k tomu napsal, že vyšetřovatelé podezírají šéfa ÚOHS a ředitele Kapsche Karla Feixe z korupce. Rafaj odmítl, že by dělal rozhodnutí ve prospěch některé z firem, která se tendru účastnila. Ohradil se i Kapsch.
  • Své nezákonné jednání v souvislosti s mýtným vyloučil také Faltýnek. V minulosti řekl, že do jednání o mýtu v létě 2015 vstoupil kvůli hrozbě někdejšího premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), že odvolá ministra dopravy Ťoka. "Nikdy jsem neřekl, že jsem měl mandát od koaliční rady nebo dopravní koaliční rady. Já jsem si ho sám vzal," prohlásil v březnu ve Sněmovně, která se případem, ve kterém policie podle dostupných informací nikoho neobvinila, zabývala.
Autor: