Sobota 30. března 2024, svátek má Arnošt
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Superzakázka na české mýto má zákaz. Ale platí až za rok, rozhodl úřad

Petr Rafaj, předseda ÚOHS. foto: ČTK

praha - Kdyby bylo české mýto román, mohl by mít alespoň tisíc stran. To proto, aby bylo možné popsat všechna zvláštní zákoutí této státní superzakázky za mnoho miliard korun. Ve čtvrtek přibyla nová kapitola, která však rozuzlení příběhu nepřináší. Zápletka to ale je. A důležitá.
  14:26aktualizováno  15:49

Námitky Kapsche k mýtnému tendru musí znovu posoudit ÚOHS. Kapsch nedostal za pravdu, jde jen o zpřesnění, sdělil Kremlík

Antimonopolní úřad včera zakázal plnění smlouvy, kterou loni v ­září uzavřel tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s firmou CzechToll. Ta na deset let za 10,75 ­miliardy korun zajišťuje zemi výběr dálničních poplatků od kamionů. Verdikt je to šalamounský – zákaz má roční odklad.

Co to znamená: peníze za průjezd po českých dálnicích a vybraných silnicích první třídy začne v ­prosinci vybírat tak jako tak výše zmíněný CzechToll ze stáje miliardáře Petra Kellnera, který vyhrál výběrové řízení. Ale zároveň platí, že kontrakt, který s jeho lidmi zástupci státu podepsali, není podle úřadu v pořádku. A ministerstvo dopravy jakožto patron této zakázky má rok na to, aby nezvyklou situaci vyřešilo.

V zájmu lidí. A peněz

Proti smlouvě u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) protestovala firma Kapsch, která mýto v Česku spravuje od roku 2007 prostřednictvím mýtných bran. Letos jí končí smlouva a ve výběrovém řízení skončila na druhém místě. Jenže upozornila na formální chyby tendru a slaví dílčí úspěchy. Krajský soud v Brně v létě řekl, že resort dopravy podepsal kontrakt s jejím konkurentem protiprávně. A ÚOHS to včera potvrdil. Roční odklad k zákazu přidal kvůli veřejnému zájmu.

„Zadavatel (ministerstvo dopravy – pozn. red.) prokázal, že existuje veřejný zájem na nepřetržitém výběru mýta. Spočívá zejména v­ ochraně života a zdraví obyvatel České republiky, v zájmu na zachování propustnosti dálnic a ­silnic první třídy, v ­zájmu na udržitelném rozsahu provozu těžké nákladní dopravy na páteřních pozemních komunikacích a na zachování nepřetržitého výběru mýtného v řádu 10,4 až 12 miliard korun ročně,“ popsal mluvčí úřadu Martin Švanda.

Tedy – výběr poplatků není vhodné zastavit ihned, protože by­ mohlo přes Česko proudit více těžkých nákladních aut a do státní pokladny by nepřitekl slušný balík peněz. Verdikt není pravomocný a ­ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) už ohlásil, že se proti němu odvolá. „Rozhodnutí bereme na vědomí, vyhodnotíme ho a rozhodneme o dalším postupu. Je ale zřejmé, že smlouva stále platí a na přípravu nového systému nemá nepravomocné rozhodnutí úřadu vliv,“ podotkl Kremlík.

Zdání, že se nic neděje, je ale klamné. Situace je pro stát naopak velmi vážná. Nyní se věc dostane na stůl předsedovi antimonopolního úřadu Petru Rafajovi, který má až čtvrt roku na přezkoumání věci. Může se stát, že rozhodnutí svých lidí potvrdí.

Čas na jiné mýto

Ve svém verdiktu říká, že roční odklad je dostatečný na to, aby ministerstvo dopravy situaci vyřešilo v souladu s právem. Třeba tak, že v nové soutěži vybere provozovatele stávajícího systému založeného na mýtných branách. Ale i kdyby předseda ÚOHS rozhodnutí svým lidem vrátil k novému přezkoumání, pozice firmy Kapsch pro případné soudní spory, v nichž může žádat miliardové odškodné, bude velmi slibná.

„Bylo by šílenstvím, kdyby nyní ministr Kremlík neodložil spuštění nového systému, než se vyřeší všechny právní problémy. Stát vlastní funkční mýtný systém a může dál vybírat mýto vlastními silami,“ připomněl David Šimoník, mluvčí dosavadního správce mýta Kapsche.

Do věci může ještě jako pověstný deus ex machina vstoupit Nejvyšší správní soud, k němuž podaly kasační stížnost proti rozsudku krajského soudu ÚOHS i ministerstvo. Pokud rozsudek krajského soudu zruší, nebude platné ani aktuální rozhodnutí ÚOHS, a smlouva na nový systém – provozovaný od letošního prosince CzechTollem – bude platit dál.

Výběr událostí kolem výběru nového provozovatele mýtného systému

15. dubna 2015 - Vláda po odkladech schválila harmonogram přípravy soutěže.

22. prosince 2015 - Ministerstvo dopravy (MD) připustilo, že vybrat provozovatele v řádném řízení do vypršení smlouvy s Kapschem (2016) nestihne.

9. března 2016 - Vláda schválila krizovou variantu výběru mýta po roce 2016. MD zahájilo 11. března výběr správce mýta.

11. července 2016 - Vláda schválila prodloužení smlouvy s Kapschem. V srpnu pak MD uzavřelo s firmou dodatek o pokračování správy mýtného, maximálně na tři roky za 5,27 miliardy korun.

25. října 2016 - MD dostalo od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za prodloužení smlouvy s Kapschem pokutu milion korun.

18. listopadu 2016 - ÚOHS zamítl stížnost společnosti SkyToll na tříleté prodloužení smlouvy s Kapschem.

15. června 2017 - MD vypsalo tendr na nového správce mýtného.

21. června 2017 - Firma Kapsch oznámila, že chce státu prodat svůj mýtný byznys v ČR. Po vyhlášení tendru tento návrh prezentovala jako řešení pro případ, že by soutěž nevyšla.

24. listopadu 2017 - ÚOHS vydal předběžné opatření v tendru, MD nesmělo s vítězem výběrového řízení podepsat smlouvu. Kapsch už dříve upozornil, že uchazeči nedostali stejné podklady.

7. února 2018 - ÚOHS zahájil na podnět Kapsche již třetí správní řízení s MD; firma zpochybnila neutralitu tendru.

6. března 2018 - ÚOHS zamítl rozklad MD na zrušení předběžného opatření, které zakázalo podepsat smlouvu s vítězem.

8. března 2018 - Do tendru se přihlásili všichni zájemci, kteří zájem avizovali (Kapsch, SkyToll, National Toll Payment Services, T-Systems).

11. dubna 2018 - Vítězem tendru MD vyhlásilo konsorcium firem SkyToll a CzechToll. Podalo nejvýhodnější nabídku, uvedl tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

25. dubna 2018 - Kapsch podal námitky proti výsledkům tendru.

9. května 2018 - ÚOHS zrušil výběr vítěze tendru. Dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek.

23. srpna 2018 - ÚOHS rozhodl, že znovu přezkoumá zadávací řízení na mýtný systém. Předseda úřadu Petr Rafaj zrušil rozhodnutí, jež v květnu zrušilo výběr vítěze tendru.

20. září 2018 - V novém prvoinstančním rozhodnutí ÚOHS zamítl námitky Kapsche a řízení zastavil. MD následně uzavřelo kontrakt na deset let s CzechToll a SkyToll. Kapsch podal rozklad.

25. září 2018 - Kapsch podal k ÚOHS návrh na zákaz plnění smlouvy s konsorciem CzechToll/SkyToll. Podle Kapsche je smlouva neplatná, protože nadále platí předběžné opatření ÚOHS.

26. října 2018 - Firma Kapsch nabídla státu v inzerátu v MfD o třetinu nižší cenu než CzechToll/SkyToll. Oficiální nabídku zaslala firma i MD.

10. prosince 2018 - ÚOHS zamítl stížnost Kapsche. MD podle úřadu neporušilo jeho nařízení, když uzavřelo smlouvu s CzechToll/SkyToll.

17. prosince 2018 - Předseda ÚOHS Rafaj zastavil řízení o čtyřech námitkách Kapsche proti rozhodnutí ÚOHS ohledně tendru.

25. ledna 2019 - Evropská komise zastavila řízení pro porušení práva, které proti ČR vedla kvůli prodloužení smlouvy s Kapschem z roku 2016.

23. února 2019 - Lidové noviny uvedly, že Kapsch podal ke Krajskému soudu v Brně žalobu proti postupu ÚOHS při výběru nového provozovatele mýtného systému.

26. února 2019 - Předseda ÚOHS Rafaj rozhodl, že smlouva mezi MD a Czech Toll/Sky Toll je platná. Potvrdil tak prosincové rozhodnutí úřadu a zamítl rozklad, který podal Kapsch.

27. března 2019 - Kapsch odmítl podezření z nezákonného ovlivňování mýtného tendru. Podle serveru Novinky.cz vyšetřovatelé podezírají ředitele české pobočky Kapsche Karla Feixe a předsedu ÚOHS Rafaje z korupce kolem tendru.

11. července 2019 - Krajský soud v Brně vyhověl žalobě společnosti Kapsch a nařídil ÚOHS znovu zkoumat mýtnou smlouvu.

29. července 2019 - Kapsch podal další žalobu na ÚOHS, tentokrát pro jeho nečinnost. Krajský soud v Brně v srpnu vyhověl žalobě a nařídil, že ÚOHS musí rozhodnou do 9. září.

1. srpna 2019 - MD a ÚOHS podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Brání se tak rozsudku krajského soudu, který vyhověl žalobě Kapsche a zakázal uplatňovat smlouvu mezi MD a Czech Toll/Sky Toll na mýtné od letošního prosince.

9. září 2019 - Předseda ÚOHS Petr Rafaj rozhodl, že se antimonopolní úřad musí zabývat námitkami Kapsche k mýtnému tendru. ÚOHS předtím řízení o námitkách zastavil.

22. září 2019 - Začala registrace do nového mýtného systému, na dálnicích má fungovat od 1. prosince, v lednu pak i na silnicích první třídy. (čtk)

Autor: