Úterý 26. května 2020svátek má Filip 7 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Půjčí vám elektromobil. V Praze se chystá projekt sdílení aut

Automobil na CNG (stlačený zemní plyn). Wolkswagen Passat TSI Ecofuel | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Automobil na CNG (stlačený zemní plyn). Wolkswagen Passat TSI Ecofuel | foto:  František Vlček, Lidové noviny

PRAHA Mít auto k dispozici v kteroukoli denní či noční hodinu, aniž by bylo nutné platit statisíce korun za jeho pořízení. To je cíl projektu Eko-carsharing čili veřejného sdílení aut s ekologicky přijatelným pohonem, který se připravuje v Praze.

Pracovní skupina, v níž jsou kromě iniciátora projektu, občanského sdružení Future Age, zástupci společností Škoda Auto, Pražská energetika, Pražská plynárenská, Letiště Praha a České dráhy, má do konce letošního roku připravit studii proveditelnosti prvního Eko-carsharingového centra v republice. A již v prvním čtvrtletí roku 2014 má být v Praze veřejně k dispozici padesát osobních aut na stlačený zemní plyn CNG a třicet elektromobilů. Počet sdílených vozidel s ekologickými pohony se má postupně zvýšit na tři stovky s tím, že do výpůjčního systému se zapojí dvacet tisíc lidí.

„Z pohledu podpory alternativních pohonů vozidel půjde o unikátní formu sdílení vozidel v kategorii aut vhodných pro městský provoz. Eko-carsharing je nový způsob půjčování vozidel na krátký časový úsek, často jde o pouhé minuty. Později bude nabídka rozšířena o elektrokola a užitkové vozy,“ uvedla Monika Pospíšilová, ředitelka projektu Future Age.

Ve světě carsharing funguje

Carsharing čili sdílení aut je ekologicky přijatelná kombinace soukromé a veřejné dopravy ve velkých městech. Podle průzkumu výzkumného centra trvale udržitelné dopravy na kalifornské univerzitě v Berkeley z loňského prosince využívá sdílení aut 1,7 milionu lidí ve 27 státech světa.

V samotných Spojených státech auta sdílí 800 tisíc lidí. Mezi největší společnosti zajišťující carsharing patří Zipcar se 767 tisíci členy a jedenácti tisíci auty v USA a v Evropě a společnost Car2go, jejíchž služeb využívá 275 tisíc členů v sedmnácti velkých městech po celém světě. Tyto firmy nabízejí auta s úspornými spalovacími motory, na vozy s pohonem na plyn či elektřinu teprve přecházejí. Projekty eko-carsharingu se připravují v Paříži, Nice, La Rochelle, v Bruselu, Londýně, Seville i v Amsterdamu. Letos zavedou německé dráhy Deutsche Bahn eko-carsharing v Berlíně, kde na 17 stanicích bude k dispozici 40 elektromobilů.

Výhody pro Prahu i uživatele

Jedno sdílené auto nahradí v městském provozu, podle zkušeností firmy Zipcar, sedm až dvacet soukromých aut. Množství závisí na intenzitě dopravy v konkrétním městě. To je velký přínos pro snížení emisí a zlepšení ovzduší pro obyvatele. V případě použití aut na plyn a elektromobilů je přínos násobně vyšší. Zlepší se také průjezd městem pro zásobování prodejen a restaurací, pro vozidla městské hromadné dopravy.

Uživatel se nebude muset starat o servisní prohlídky, technickou kontrolu, pojištění, což uvítají především ženy. Auta budou k dispozici i ve čtyři hodiny ráno, bude možné si je rezervovat třeba z vlaku. „V první fázi projektu propojíme klíčové dopravní uzly, to znamená letiště, vlaková a autobusová nádraží,“ připomněla Pospíšilová. Později přibudou obchodní centra, školy a úřady, tedy často navštěvovaná místa. Na rozdíl od půjčoven aut s omezenou otevírací dobou bude možné sdílené vozy zanechat kdykoli na kterémkoli parkovišti zahrnutém do systému Eko-carsharing. Po Praze mají být takových míst stovky.

ČTĚTE TAKÉ:

„Chceme, aby se do projektu zapojila i Praha, pražský dopravní podnik a Technická správa komunikací. Jednání probíhají, představitelé Prahy jsou vstřícní. Předpokládám, že do konce dubna se k práci na projektu připojí,“ uvedla ředitelka Future Age.

Eko-carsharing bude v Praze provozovat soukromá firma podobného typu jako Zipcar, podpora města ale bude nutná. Nebude spočívat ve finančních dotacích, ale v úlevách pro sdílené vozy, jako je například bezplatné parkování na veřejných parkovištích či využívání jízdních pruhů vyhrazených pro MHD.

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!