Sobota 16. ledna 2021svátek má Ctirad -3 °C sněhové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Vědecká rada: elektromobily nejsou nijak čistší než běžná auta

Elektromobil (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Elektromobil (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

NEW YORK Automobily poháněné elektřinou nejsou nijak čistší než klasické automobily na uhlovodíková paliva, protože většina elektřiny se stále produkuje v uhelných elektrárnách. Výroba politicky protežovaných elektromobilů navíc zatěžuje životní prostředí více než produkce běžných automobilů, uvádí se ve studii americké Národní rady pro výzkum (NRC).

"Pokud se mají elektromobily stát zelenou alternativou, musí se v palivovém mixu produkce elektřiny omezit podíl uhlí nebo se musí vyvinout čistší technologie spalování uhlí," řekl ke zprávě šéf autorského týmu "Skryté náklady energie" Jared Cohon.

Dodal, že větší podíl na produkci elektřiny v USA musí získat jádro a obnovitelné zdroje, jinak elektromobily nebudou o nic "zelenější" než auta na ropná paliva.

Polovina energie je z uhlí
Zhruba polovina elektřiny v USA se vyrábí spalováním uhlí, které emituje mnohem více znečišťujících látek ohrožujících lidské zdraví než ropné uhlovodíky.

Tradiční spalování uhlí také například proti zemnímu plynu produkuje asi dvojnásobek jinak neškodného oxidu uhličitého, jehož emise podle současných převládajících vědeckých teorií způsobují globální oteplování.

Zpráva vyčíslila škody způsobené energetickou produkcí v USA na lidském zdraví, zemědělství a rekreaci v roce 2005 na 120 miliard dolarů (asi 2,1 bilionu Kč). Produkce elektřiny byla zodpovědná za více než polovinu těchto škod.

Baterie škodí nejvíce
Výrazné škody na zdraví a životním prostředí působí také výroba elektromobilů, kde je energeticky náročná zejména produkce baterií. Tyto náklady mohou být u elektromobilů o zhruba 20 procent vyšší než u běžných automobilů.

Náklady emisí z výroby a provozu elektromobilů v roce 2005 se podle zprávy pohybovaly mezi 0,20 centu až 15 centy na ujetou míli, zatímco u benzinových aut to byli mezi 0,34 centu a maximálně 5,04 centu na míli.

Zpráva také odhaduje, že pokud se v USA výrazně nezmění energetický mix, budou provoz a výroba elektromobilů nákladnější proti benzinovým autům ještě v roce 2030.

,

Dům pana Hrbáčka navždy potemní. Letos jeho potomci rozsvítili naposledy

Dům Antonína Hrbáčka v Lípě se v roce 2020 rozzářil před Vánocemi naposledy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedmnáct let postupně vylepšoval a rozšiřoval osvětlení svého domu v Lípě u Zlína Antonín Hrbáček. Jeho vánoční výzdoba...

TEST e-shopů potravin: Ráno objednáte, po obědě pečete. Nebo za tři dny

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Když před necelými třemi lety testovala MF DNES internetové prodejce potravin, nacházela se většina Čechů ve stadiu...

Historky z podsvětí. Kdo je ve fotbale Formule? A proč chtít Zagorovou a Gotta?

Utkání Vyšehrad - Živanice sleduje tehdejší šéf domácího klubu Roman... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Netušil, že detektivové hromadí materiál, který ho pošle do vazby. Letos v červenci si tedy Roman Rogoz, manažer...

Dopřáli jsme si Čas pro tebe a koupel Záda hřejivá. Jaké byly koupele s teteseptem?
Dopřáli jsme si Čas pro tebe a koupel Záda hřejivá. Jaké byly koupele s teteseptem?

I na nás v redakci dopadl stres z konce roku. Proto jsme uvítali možnost otestovat koupelové soli a koncentráty od německé značky tetesept. Jak...