3. března 2010 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Velké obchody chystají revoluci, kamery vás budou sledovat všude

Bezpečnostní kamera - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bezpečnostní kamera - ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA Úplně každý zákazník hypermarketu nebo obchodu s elektronikou bude už letos sledován kamerami po celou dobu svého nákupu. Českým řetězcům totiž došla trpělivost se stále drzejšími zloději a chystají se zavést revoluční sledovací technologii.

S pomocí speciálních kamer pokryjeme úplně celou prodejní plochu. Když návštěvník vejde do obchodu, náš systém se ho chytí a jde s ním po celou dobu strávenou v obchodě. Ví, kdy přesně vstoupil, kudy a kam šel, kdy se dostal k pokladně. Tuto informaci o každém jednotlivci umíme vykreslit i zpětně," popsal Ondřej Kubát ze společnosti CDI.cz, která systém vyvíjí.

Ráj zlodějů

  • O největší část tržeb přicházejí obchodníci kvůli zlodějům právě v Česku. To vede žebříček celé EU.

  • Loni přišli tuzemští obchodníci kvůli krádežím zákazníků, zaměstnanců a dodavatelů o 8,7 miliardy korun.

  • Krade se hlavně kosmetika, alkohol, dámské oblečení, parfémy, DVD a CD nosiče, videohry a herní konzole či drobná elektronika.

Nejde přitom o vizi "Velkého bratra" ze vzdálené budoucnosti. Zkušební provoz v prvních prodejnách se prý rozjede během dvou až tří týdnů a už letos by ho do provozu rády zavedly přední sítě hypermarketů a prodejců spotřební elektroniky a také jeden z operátorů.

Navíc je pravděpodobné, že se jejich počet bude zvyšovat. "Zájem je opravdu velký a všichni nás tlačí, aby to bylo co nejdříve," řekl Kubát.

Již brzy se tak každý zákazník stane potenciálním podezřelým. Pracovníci bezpečnostních agentur si na základě zkušeností sami určí podezřelé chování, jako je neobvyklá trasa nákupu nebo určitý čas strávený na jednom místě. Pokud kamery zjistí, že někdo tato kritéria splňuje, samy upozorní ochranku.

Obchodníci se tímto způsobem snaží bojovat s nárůstem krádeží. Hodnota odcizeného zboží u nás loni podle průzkumu britského Centre for Retail Research vzrostla o 6,5 procenta na téměř 9 miliard korun.

Více o novém způsobu sledování zákazníků najdete ve středečním vydání deníku

Najdete na Lidovky.cz