16. června 2009 8:34 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Vinařům krize nevadí. Češi si našli cestu do vinoték

Vinice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vinice. | foto: Reprofoto

PRAHA Prodejci vín hlásí až třetinové nárůsty prodejů. Pije se méně v restauracích, lidé si raději kupují víno domů.

Přestože většina odvětví si stěžuje na propady prodejů kvůli ekonomické krizi, vinaři si užívají dobré časy. „Jestli je toto krize, ať pokračuje,“ říká s nadsázkou Jiří Hort, majitel vinařství Vino Hort u Znojma.

A prodejci vín se s ním shodují. „Lidé přestali kupovat auta a domy. Místo toho teď kupují víno,“ řekl Martin Kozák, jednatel společnosti Kupmeto CZ, která se specializuje na prodej kvalitních vín.

Ekonomická krize se podle vinařů projevila tak, že lidé chodí méně do restaurací, a tam proto propadla spotřeba vína. Na druhou stranu tento pokles ovšem velmi dobře kompenzuje přímý maloobchodní prodej. „Letos vítězí prodej vína ve vinotékách. Naopak nejvíc postižené jsou restaurace. Ve vinotékách jsme zaznamenali oproti loňsku zhruba 25- až 30procentní růst, zvyšuje se také přímý prodej privátní klientele,“ potvrdil Hort.

Ani dovozci zahraničních vín si na dopady krize nestěžují. „Měli jsme nejprve obavy, jak to letos půjde, ale vypadá to velmi dobře. Prodej se nám zvýšil zhruba o 30 procent ve srovnání s uplynulým rokem,“ říká Robin Böhnisch, majitel firmy Terra Vinifera, která do Česka dováží izraelská a libanonská vína.

Podobné zkušenosti hlásí i další společnosti. „Prodej nám letos řádově stoupl o 30 procent. Klienti si raději koupí láhev s sebou domů, hodně tak sílí trend popíjení vína doma na zahrádkách,“ potvrdil Kozák. Ten zároveň upozorňuje, že ještě před rokem byly vinotéky na okraji zájmu a nyní je to přesně naopak. Návrat hostů do restaurací k popíjení vína odborníci v brzké době nečekají. „Myslím, že kupování vína domů bude typické pro celý tento rok,“ domnívá se ředitel firmy Znovín Znojmo Pavel Vajčner.

Letošním trendem jsou podle vinařů růžová vína, jejichž segment v tuzemsku v poslední době velmi rychle roste. „Zvyšuje se také prodej bílého aromatického vína,“ dodal Vajčner.

Češi si navzdory krizi a všeobecnému snižování výdajů za kvalitní víno rádi připlatí. „Letos se výborně prodávají i dražší vína, u kterých se cena za láhev pohybuje mezi 800 a tisícem korun,“ řekl Böhnisch. Odklon Čechů od nejlevnějších vín za několik korun potvrzují také údaje hypermarketů. „Jedinou kategorií, ve které dochází k poklesu prodejů, jsou levná vína,“ dodala tisková mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.

Spotřeba vína v Česku každoročně roste. „Zvyšují se ovšem i spotřební návyky a také znalosti zákazníků o víně,“ řekl Kozák. Rostoucí zájem o víno potvrzují i obchodní řetězce. „Prodej vín od roku 1997 stoupl celkově o 43 procent, meziročně pak o téměř pět procent,“ uvedla Karasová. Nyní se v tuzemsku ročně vypije zhruba 18 litrů vína na osobu. Přesto Češi v konzumaci vína zaostávají za evropským průměrem, který převyšuje 30 litrů na osobu. Obyvatelé Česka tak zatím zůstávají především národem pivařů - piva se vypije zhruba 160 litrů na osobu a rok.


Nejlepší dětské knihy podle věku: Testujeme na vlastních dětech
Nejlepší dětské knihy podle věku: Testujeme na vlastních dětech

Dětských knih je na trhu velké množství, a tak je někdy složité najít tu pravou, která bude děti opravdu bavit. My jsme vyzkoušeli osm knížek. Podívejte se, jak v testu našich „redakčních“ potomků obstály, a nechte se inspirovat.