3. června 2012 13:10 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Firmy nemohou zakázat, aby je podřízení na Facebooku kritizovali

Pro partnery bude výhodné, že na rozdíl od běžné publikace na Facebooku se... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pro partnery bude výhodné, že na rozdíl od běžné publikace na Facebooku se... | foto: Reuters

NEW YORK Snaha firem omezit činnost svých zaměstnanců na sociálních sítích je v mnoha případech nezákonná. Vyplývá to ze stanoviska americké vládní agentury NLRB, která se zabývá ochranou práv zaměstnanců.

Práva zaměstnanců na příklad narušují pravidla, které vydala americká automobilka General Motors. Ta pracovníkům zapovídají zveřejňovat "zavádějící" informace o firmě na internetu, a dokonce jim radí, aby byli opatrní v případě, že se například na síti Facebook přátelí se svými kolegy.

Nejdříve se poradit se šéfem
Podle šéfa NLRB Lafa Solomona jsou ovšem podobná ustanovení příliš obecná a mohou se vztahovat i na zaměstnance, kteří kritizují pracovní podmínky.

Navádění, aby se zaměstnanci při pochybnostech o případném zveřejnění některé z informací na internetu poradili se svým šéfem, rovněž narušuje práva pracovníků.

ČTĚTE TAKÉ

Protizákonně postupuje například i americká společnost zaměřená na komunikaci DISH Network, která svým zaměstnancům zapovídá na sociálních sítích zveřejňovat komentáře, jež očerňují samu společnost, zaměstnance, vedení, zákazníky či jednotlivé produkty. Podle Solomona si ovšem mohou zaměstnanci takové pravidlo vykládat tak, že nemohou svého zaměstnavatele kritizovat, což je nepřípustné.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

NLRB za příklad, jak mají správná pravidla pro sociální sítě vypadat, dává maloobchodní gigant Wal-Mart. Podle vládní agentury pravidla této společnosti plně respektují zákon, když zakazují komentáře, které obsahují "diskriminační poznámky, obtěžování či výhrůžky násilím".

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz