19. února 2015 15:52 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Vodafone uspěl s neomezenými daty. Předhání větší konkurenty

Mobilní telefon. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mobilní telefon. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

Mobilní operátory trápí malý podíl chytrých telefonů a slabé využívání datových tarifů. Jsou to přitom právě data, která mohou operátorům pomoci zmírnit pokles výnosů. Vodafone to zkusil změnit s nabídkou neomezeného internetu a zdá se, že úspěšně. V datech teď předhání větší konkurenty.

Nejmenší z trojice českých mobilních operátorů zahájil svou ofenzivu na poli mobilních dat v polovině listopadu tím, že až do půlky ledna nebude za přesáhnutí datového limitu účtovat nic navíc ani nezpomalí připojení. 

Podobně jako O2 a T-Mobile ho totiž trápily nelichotivé statistiky: podíl chytrých telefonů v síti pod 40 procenty, přičemž 134 tisíc těchto zákazníků nemělo datový tarif a 50 tisíc nevyužívalo data vůbec. Průměrné využití datového tarifu bylo 25 procent. 

Efekt se dostavil. Zatímco oba větší operátoři rostli v datových přenosech během vánočních svátků či Silvestra o pár desítek procent, Vodafone šel do stovek. V průměru za celý prosinec jeho zákazníci surfovali meziročně o 300 procent více. 

Průměrná spotřeba na zákazníka byla 869 megabytů, zatímco ještě na začátku loňského roku to nebyly ani čtyři stovky. A přestože po ukončení akce klesla, stále se pohybuje o skoro 200 MB výše než loni. 

„Nově si datový tarif pořídily tisíce zákazníků. Meziročně vzrostl počet klientů s chytrým telefonem, kteří si pořídili datový tarif, o pět procent,“ uvedla Adéla Konopková z tiskového oddělení firmy. 

Povyrostl ještě jeden důležitý ukazatel, a to podíl chytrých telefonů v síti. Ten podle aktuálních čísel Vodafonu dosahuje 42 procent, čímž firma předstihla své dva konkurenty, kteří se přes 40 procent stále nedostali. 

Statistiky prodejů přitom jdou nárůstu vstříc. Třeba u T-Mobilu bylo loni 74 procent prodaných telefonů z kategorie chytrých. Prodejci elektroniky mluví dokonce o osmi z deseti prodaných přístrojů.

Ondřej Vyhnanovský