Pátek 29. května 2020svátek má Maxmilián, Maxim 7 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Vodafone zavádí balíčky neomezených dat. Budou ale platit jen pro některé služby

Vodafone. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vodafone. Ilustrační foto. | foto: Reuters

PRAHA Mobilní operátor Vodafone od čtvrtka nabízí zákazníkům s datovými tarify neomezený přístup na nejznámější sociální sítě či chatovací služby. Datový provoz na těchto službách se jim nebude odečítat z objemu dat v rámci jejich tarifu. Operátor se přitom pohybuje na tenkém ledu, protože zvýhodňování některých služeb před jinými je protizákonné.

Za každou z těchto možností klienti zaplatí 99 korun měsíčně. Od listopadu přibude možnost neomezeného stahování videa a hudby. Na čtvrteční tiskové konferenci to uvedl generální ředitel firmy Jiří Báča.

Služba Social Pass bude od čtvrtka fungovat pro sociální sítě Facebook, Instagram, Twitter a Pinterest včetně stahování videí, které jsou na nich umístěná. V rámci Chat Passu budou dostupné služby WhatsApp, Message+, Viber, Telegram či Facebook Messenger. Neomezený datový provoz se nebude vztahovat na odkazy z těchto sítí.

Zákazníci se tak ale opět nedočkali zcela neomezených dat, která nabízí alespoň jeden operátor už v polovině evropských zemí.

Dražší než v zahraničí

„Partnery pro hudbu a video oznámíme později. Máme připraveno velké množství dalších věcí, kterými chceme tuzemský trh změnit,“ řekl Báča. Cenu zmíněných služeb zatím neprozradil, lze ale očekávat, že vzhledem k větší datové náročnosti videa a hudby bude vyšší než u prvních dvou balíčků.

Napovídá tomu praxe ze zahraničí, kde Vodafone tyto balíčky představil před pár měsíci. A mnohde dokonce levněji než v Česku.

Například v Rumunsku stojí balíček pro sociální sítě a chatovací služby dvě eura, tedy v přepočtu zhruba 52 korun. Video Pass potom vyjde na 10 eur. Ve Španělsku stojí Social Pass na tři eura, neomezená data pro video služby pak osm eur. V Maďarsku pak Vodafone kromě balíčků nabízí i zcela neomezená data.

Na přípravě projektu prý celá skupina pracovala rok. Nové balíčky jsou však jen rozšířením pro současné tarify a nejde je koupit samostatně.

„Dva nové doplňkové balíčky ukazují bídu nabídky operátorů. Za 198 korun dostanou uživatelé přístup do čtyř sociálních sití a jediné nejběžnější chatovací aplikace. V mnoha zemích jsou takové doplňující balíčky zcela zdarma nad rámec běžných datových balíčků,“ kritizuje novou nabídku Svatopluk Bartík, předseda spotřebitelské organizace Telefonující.cz.

Popíchnutí regulátorů

Nové balíčky Vodafonu však provokují především tím, že v podstatě rozdělují internet na dvě části - tu, která je zdarma, a tu, kde se za surfování platí jako doposud. Upřednostňování nějakých služeb tím, že data proudí k zákazníkovi rychleji nebo nezapočítáváním do celkového balíku dat, je přitom v základu zakázáno takzvanou síťovou neutralitou.

Toto opatření má chránit malé a alternitivní internetové firmy proti tomu, aby se jejich velcí konkurenti nedohodli s operátory na tom, že jim za velké peníze dají v internetovém provozu přednost.

Hranice co je a co není povolené je přitom tenká a místy ne úplně patrná. Své o tom ví operátoři v Evropě i v Česku. Český telekomunikační úřad už vyšetřuje O2 za to, že svým zákazníkům nabízelo zdarma online hudební knihovnu Spotify, zatímco konkurenční služby nikoliv. V návaznosti na to se kvůli hrozbě pokuty rozhodl virtuální operátor Kaktus přestat nabízet „Facebook zadara“.

Jestli jsou nové balíčky Vodafonu v souladu s evropskou legislativou však zatím ČTÚ odmítá posoudit. Firma si je však jistá.

„Je to otevřený systém. Kdokoliv může přijít a říct: ‚Máme vlastní chatovací aplikaci, přidejte nás‘,“ řekl LN Báča s tím, že po vyčerpání základního datového limitu operátor zastaví i neomezená data v tematických balíčcích. O žádné zvýhodnění se tak podle něj nejedná.

Evropské regule přitom hovoří o tom, že balíčky pro určitý typ služeb jsou možné, pokud jsou do nich zahrnuti všichni poskytovatelé této služby. A to je vzhledem k různým regionálním firmám z různých koutů světa prakticky nemožné. Novinka Vodafonu je však každopádně zatím nejpropracovanější prověrka této legislativy.

Součást globální strategie

Podle průzkumu Vodafonu data využívají lidé v 93 procentech pro komunikaci, 87 procent pro přístup na sociální sítě, 89 procent stahuje videa a 48 procent stahuje hudbu.

Skupina Vodafone ve čtvrtek celosvětově oznámila změnu vizuální identity. Nejviditelnější je změna provedení uvozovek v logu z dvoubarevného červenobílého na tenkou digitální linku s nápisem „ready?“.

„Vodafone začne říkat, že jsme se nikdy neměli lépe. Dosud jsme žili v době internetu a nyní se posouváme do digitální doby. Během několika málo let se zásadně změní komunikace českého Vodafonu se zákazníky. Nabídneme konvergované služby,“ uvedl Báča. Dodal, že časem zmizí klasická mobilní síť GSM.

Vodafone tento týden zároveň oznámil, že pokryl celé Česko sítí pro Internet věcí, která zahrnuje zhruba 4000 vysílačů. Celkově má firma v Česku přes 3,6 milionu zákazníků.

,
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!