Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Vozka, Střízlík, MotoBrouk. Nealko pivo se klasice nevyrovná, prodeje však rostou

Ekonomika

  16:00
PRAHA - Více než dvacítka pivovarů v Česku už vyrábí nealkoholické pivo. A jeho spotřeba po propadu v roce 2012 opět roste. Loni se ho u nás prodalo 556 tisíc hektolitrů nebo 111,2 milionu půllitrů, meziročně o téměř dvě procenta více.

Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Zdejší trh se pomalu blíží k rekordu 581 tisíc hektolitrů z roku 2011. A to i přesto, že chutí se nealko pivo dosud nevyrovná klasické alkoholické variantě. Na druhé straně ale nejen mezi řidiči, ale i mezi sportovci nebo rekreačními cyklisty přibývá lidí, kterým nealkoholický pivní nápoj vyhovuje.

Za loňským nárůstem je podle zjištění pivovarů především lepší odbyt čepovaného nealka v hospodách a restauracích.

Bývalý šéf Prazdroje se do Plzně vrací s Japonci. Pivo měnit (nejspíš) nebudou

„V oblasti gastronomie podle čísel, která máme k dispozici, obliba nealko piva mírně narůstá. Na celkové konzumaci piva vypitého v gastronomii se nealko pivo podílí více než čtyřmi procenty. V maloobchodě jsou to necelá čtyři procenta a konzumace se v posledních letech drží zhruba na stejné úrovni,“ komentuje situaci na trhu Denisa Mylbachrová, manažerka značek ve společnosti Pivovary Staropramen.

„Co se týče obalů, stále vede vratná lahev, ale narůstá obliba plechovek, jako ostatně u většiny typů piva,“ dodala.

Radlery bez alkoholu

Právě Staropramen roste zejména díky rostoucí kategorii pivních mix ů, tedy kombinaci nealko piva s limonádou nebo ovocnými šťávami – v podstatě se jedná o nealko pivní radlery. Prodeje těch klasických, tedy mixů tradičního piva s limonádou a obsahem alkoholu kolem dvou procent, klesají. Nealko ochucená piva naopak rostou.

Staropramen uvedl svou první verzi Staropramen Cool Nealko na trh před rokem. Další hráči jako Heineken (se značkou Zlatopramen Radler NA – od roku 2013) nebo Bernard (například Free švestka – od roku 2009) mají ochucené verze nealko piv na trhu déle.

Prodej nealko piva v Česku.

Platí to i pro Plzeňský Prazdroj, jehož Birell (v klasické světlé verzi) se vaří už od roku 1992 a dnes má i ochucené varianty. Právě Birell má absolutně největší podíl na českém nealkoholickém pivním trhu. Loni se prodalo podle informací LN přes 80 milionů čepovaných a lahvových půllitrů s touto značkou.

„V roce 2016 jsme prodali o více než 11 procent víc produktů značky Birell oproti roku 2015,“ uvedla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Pivovary většinou nezveřejňují objemy prodeje konkrétních značek, takže nelze sestavit žebříček prodejců podle velikosti nealko produkce. Podle některých informací je ale na druhém místě co do vyrobeného množství nealko piv protivínský Platan ze skupiny Pivovarů Lobkowicz. Vaří nejen nealko Lobkowicz a místní nealko Platan, ale také privátní značky nealko piv pro obchodní řetězce.

Střízlivý vozka

Tomu, že nealko pivo má stále rostoucí tendenci, nasvědčuje i pestrost názvů. Nejedná se už zdaleka jen o suchý přípis „nealkoholické pivo“, „Free“ či označení NA, jinde zas třeba heslo „s čistou hlavou“.

Pivovarští vyrazili do boje o zákazníka i s českými názvy jako MotoBrouk (Pivovar Nová Paka), Vozka (Pivovar Svijany) nebo Střízlík, což je značka, kterou používají dva pivovary – březnický Herold a Pivovar Nymburk.

Nealkoholické pivo přesto tvoří půl milionem hektolitrů jen malý zlomek celkové domácí pivní spotřeby. Loňská čísla o českém trhu má Český svaz pivovarů a sladoven zveřejnit dnes, ale nebudou zřejmě výrazně vyšší než předloni, kdy se na domácím trhu prodalo 16,3 milionu hektolitrů všech piv.

Malé vs. veůké pivovary v Česku.
Jak se budou dělit piva v Česku.
Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...