Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Tesly nemohou v Číně k vojenským objektům. Armáda nechce, aby tam kamery aut sbíraly data

Tesla Model 3 - jeden z prvních 15 vozů vyrobených v Šanghaji. foto: Reuters

Peking/Palo Alto(USA) - V Číně nemohou vozy Tesla k vojenským objektům. Čínská armáda se totiž obává dat, která sbírají kamery těchto aut a nad nimiž nemá čínská vláda kontrolu. S odvoláním na informované zdroje to uvedla agentura Bloomberg. Nařízení majitelům těchto elektromobilů radí, aby parkovali mimo obytné areály, které spadají pod armádu. Zástupce Tesly v Číně věc odmítl komentovat.
  15:38

Vyrobeno v SRN. Nástupce Trabantu vyzývá automobilku Tesla na souboj o nejdostupnější elektromobil

Tesla, podobně jako další automobilky včetně americké General Motors, používá několik malých kamer, které jsou zejména vně automobilu. Pomáhají při parkování a při samořízení vozidla. Většina modelů Tesla má i vnitřní kameru nad středním zpětným zrcátkem. Lze ji použít k tomu, aby se zjistilo, zda řidič sleduje silnici, má sluneční brýle anebo se nedívá do klína.

Tesla, která sídlí ve státě Kalifornie, vyrábí ve svém závodě Gigafactory 3 u Šanghaje auta Model 3 a Model Y. Fakt, že vnitřní kamera monitoruje vůz výrobce nijak nezastírá. Šéf společnosti Elon Musk v dubnu 2019 na twitteru uvedl, že kamera byla do aut umístěna od začátku spolupráce s alternativními taxislužbami Uber a Lyft. 

„V případě, že vám někdo zničí auto, můžete si to ověřit na videu,“ vysvětlil to tehdy šéf automobilky. Od té doby automobilka vnitřní kameru používá na pozorování dobrovolníků - majitelů Tesly, kteří testují funkce samořízení.

Tesla loni výrazně zvýšila odbyt na téměř půl milionu aut, Musk ještě na poslední chvíli lákal zákazníky

Čína, která je největším automobilovým trhem světa, hraje v expanzi Tesly ústřední roli. Při budování závodu u Šanghaje, který byl první zahraniční továrnou automobilky, se Tesla těšila podpoře ze strany čínského státu.

V poslední době se ale vztah mezi Pekingem a Teslou zhoršil. Tamní regulační úřady se zabývají bezpečností a kvalitou vozů Tesly kvůli požárům baterií a přílišnému zrychlování. Automobilka se též musela veřejně omluvit provozovateli čínské státní rozvodné sítě, když se na veřejnost dostalo video, v němž zaměstnanci automobilky poškození vozu zákazníka připisují přetížení sítě.

Autor: