Na vysoké částky zaměstnance upozorňuje týdeník Škodovácký odborář. „Připomeňme, že díky vyjednávací strategii odborů pod vedením Jaroslava Povšíka se i v náročné době obrovských investic a očekávaného poklesu ekonomiky podařil od prvního dubna vyjednat nárůst tarifu,“ poukazuje list. Firma se přitom po letech růstu potýká s poklesem zisků i výroby.
Škoda Auto na roztrhání. V souboji o její nový závod se země předhánějí v pobídkách |
Dubnová výplata je první, která se zvýší o 2500 korun měsíčně, jež letos škodováčtí odboráři vyjednali pro každého. Vyšší budou i odměny, které vycházejí ze základní mzdy; v průměru si lidé v automobilce díky tomu podle odborů polepší o dalších 280 korun měsíčně. Firma také lidem nově přispěje 1200 korun na penzijní spoření.
Škoda Auto patří mezi nejlépe platící zaměstnavatele v automobilovém průmyslu, měsíční mzda tam v průměru přesahuje 50 tisíc korun. Zároveň tamní výdělky nadprůměrně a dlouhodobě i rostou.
Vánoce třikrát do roka
Vysoké odměny dostali zaměstnanci i před rokem. K běžné výplatě to bylo loni v dubnu ještě 67 tisíc korun, tedy více než letos. Jejich základní výdělek byl ale tehdy o zhruba 3000 nižší, proto je letošní výplata rekordní. Štědré jsou ve Škodě i výplaty před letními dovolenými a před Vánoci, kdy se vyplácejí desítky tisíc jako odměny za výsledky firmy. Loni šlo v obou případech zhruba o 40 tisíc korun.
Ve Škodě jsou tak nadstandardní výplaty hned třikrát ročně. I tak ale firma obtížně shání pracovníky, například v závodě v Kvasinách musela ve velké míře zaměstnat cizince.
Vysoké odměny ve Škodě jsou také problémem pro její dodavatele. Ti často vyrábějí v blízkosti závodů automobilky, své zaměstnance ale tak dobře platit nemohou. Potýkají se proto s jejich častými odchody za lepšími podmínkami.
Škoda na konci loňského roku měla v Česku téměř 33 tisíc zaměstnanců, další asi 3000 si „půjčuje“ od jiných firem a pracuje pro ni i necelá tisícovka učňů. Na mzdách, pojištěních a benefitech vyplatila firma loni 33 miliard korun.
Dobře platí své zaměstnance i nošovický závod Hyundai, tam byla průměrná mzda dělníka kolem 42 tisíc měsíčně, celkově pak asi 46 tisíc. Tamní odboráři vyjednali růst mezd o devět procent, to pracovníci poznali už na lednové výplatě. Tu navíc dostali dvakrát jako bonus na oslavu desátého výroční zahájení výroby.
Dělnické mzdy v automobilce TPCA u Kolína se pohybují kolem 35 tisíc, a jsou tak mezi automobilkami nejnižší.