15. března 2011 9:50 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Výroba škodovek ve Vrchlabí skončí, VW nehodlá mít v Česku tři závody

Firemní megaakce Škody Auto v O2 Aréně | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Firemní megaakce Škody Auto v O2 Aréně | foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

PRAHA Po modelu Škoda Roomster výroba aut ve vrchlabském závodě Škoda s největší pravděpodobností skončí. Připustil to šéf Škodovky Winfried Vahland na včerejší výroční konferenci automobilky.

 "Letos a příští rok se bude ve Vrchlabí vyrábět roomster. Po roce 2012 znovu přehodnotíme pozice závodů v Mladé Boleslavi a Vrchlabí. Určitě chceme více vytížit závody Mladá Boleslav a Kvasiny. Domníváme se, že provozovat v Česku tři výrobní závody není optimální. Pro Vrchlabí dále hledáme program," řekl Vahland.

Loňské výsledky
Škody Auto

Tržby        220,0 mld. Kč + 17 %
Čistý zisk     8,8 mld. Kč +155 %
Výroba           576 362 aut +11 %
Prodej            762 600 aut +11 %
Zaměstnanci      24 714       -1 %

Zdroj: Škoda Auto

Součástí jeho růstové strategie, podle níž má Škoda v roce 2018 vyrábět a prodávat více než 1,5 milionu aut, tedy dvojnásobek současného stavu, je zvýšení výroby v českých závodech o čtvrtinu.

Vahland toho chce dosáhnout i intenzivnějším využitím pracovní doby, takzvanými vícesměnnými modely. Ty jsou jedním z bodů sváru v probíhajícím kolektivním vyjednávání. S osmnáctidenním modelem odboráři nesouhlasí, protože v tomto modelu mají pracovníci méně volna.

Dohody o dosavadních modelech pracovní doby platí do konce března. Pokud do té doby nebude kolektivní dohoda uzavřena, hrozí odbory tím, že dosavadní dohodu neprodlouží. Zastavila by se tak výroba v některých provozech, posléze v celém závodě. Takovou odstávku si nemůže dovolit především závod Kvasiny, vyrábějící modely Yeti a Superb, po nichž poptávka raketově roste.

Čtěte více:

Ani při lepším využití pracovní doby se firma neubrání nutnosti investovat miliardy korun. Investice Škodovky loni dosáhly deseti miliard korun, stejně jako předloni.

Větší investice schvaluje či zamítá vedení koncernu VW Group, jehož je Škoda součástí. Vedení koncernu zamítlo postavení lakovny ve Vrchlabí, kde se proto nemohou vyrábět nová malá auta City Car a je nutno hledat, jaké komponenty bude tisíc lidí ve Vrchlabí vyrábět. Škoda samotná si na investice nevydělá, protože do nových závodů investuje koncern, který si automaticky ponechává i zisky z produkce těchto továren - i když z výrobních pásů sjíždějí škodovky.

To je případ Číny, Ruska, a bude to i případ miniauta Škoda City Car. Bude se vyrábět v závodě Volkswagenu v Bratislavě, na českém trhu se má objevit na podzim. Loni Škoda zvýšila tržby, zisk, výrobu i prodej aut. Nejvíce škodovek, 180 tisíc, se prodalo v Číně. Odbyt se tam zvýšil meziročně o 47 procent.

V Německu Škoda prodala 113 tisíc aut, odbyt tam kvůli ukončení šrotovného klesl o třetinu. V Česku firma prodala 58 tisíc aut. Nejvíce, téměř 320 tisíc vozů, tvořil model Octavia, 229 tisíc bylo fabií, téměř 99 tisíc superbů a více než 52 tisíc vozů yeti, jejichž prodej za rok vzrostl čtyřnásobně.