15. dubna 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Výrobci párků klamou. Tolik masa v nich není, zjistil dTest

Párky - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Párky - ilustrační foto | foto: Shutterstock

Párky se staly oblíbeným masným produktem kvůli rychlé a jednoduché přípravě. Při jejich koupi si však spotřebitelé začali více všímat informací na obalu, zejména obsahu masa v daném výrobku. V laboratořích dTestu ale zjistili, že se informace uváděné výrobcem často neshodují s realitou. Ačkoli je dodržen minimální podíl masa určený potravinářskou vyhláškou, údaje na etiketách se s výsledky testů v několika případech lišily o více než 15 procent.

Laboratoří dTestu prošlo 15 výrobků označených: vídeňské párky. Sice všechny splnily podmínku minimálního podílu masa, který potravinářská vyhláška stanovuje na 55%, ale etikety v mnoha případech uváděly podstatně vyšší hodnoty než jaká byla skutečnost.

Výrobek Bio Vídeňské párky, jehož výrobce Ponnath Řezničtí mistři Sušice, měl podle etikety obsahovat 95% masa, z laboratoře vyšel s výsledkem 78,62 %. Odchylku vyšší než 15% zaznamenal dTest ještě u párků výrobců Kostelecké uzeniny pro Tesco, Balcerzak i Spólka a Příbramská uzenina pro řetězec Coop. U posledního jmenovaného výrobce šlo o nebalené výrobky prodávané u pultu. U dalších výrobků nebyly rozdíly tak markantní, přesto výrobci své zákazníky klamali.

Fosfátové soli a glutamany

Nízký podíl masa není ale jediný problém. Párky obsahují látky, které mohou uškodit. Problematické jsou například fosfátové soli. Ty sice zlepšují chuť párku, ale mají negativní dopad na lidské zdraví. Zvyšují krevní tlak a zatěžují ledviny a srdce. Obsah soli ale většinou nezjistíme, její uvádění je povinně až když přesáhne 2,5%.

Glutamany, tedy látky dodávající masovou chuť i výrobkům, které maso nemusí obsahovat, nebyly obsaženy v osmi výrobcích. U těch zbylých ale byly uvedeny na obalu.

Vítěz z Lidlu

Nejlepšího hodnocení v následně proběhlém senzorickém testu se první příčky dočkaly šťavnaté párky ze Sparu od výrobce Steinhauser z Tišnova. Opačné hodnocení připadlo párkům Pikok od polského výrobce, podle testujících jsou příliš mdlé chuti.

Celkovým vítězem testu se staly Delikatesní vídeňské párky z obchodního řetězce Lidl. Žádné testované párky přitom nedosáhly na velmi dobré celkové hodnocení, nejlépe umístěné výrobky byly ohodnoceny pouze "dobře".

mačMartina Černotová