Pondělí 30. března 2020svátek má Arnošt 3 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Výrobci školních potřeb cítí krizi hlavně v cizině

Školní potřeby - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Školní potřeby - ilustrační foto | foto: Shutterstock

BRNO Výrobci školních potřeb na jižní Moravě registrují úbytek zákazníků a tržeb v zahraničí. V Česku zatím propad vlivem krize nepocítili, přibývá dětí. Školní potřeby, stejně jako třeba vánoční dárky, navíc patří k posledním věcem, které by rodiče chtěli dětem odepřít, a kupují je i v krizi. V zahraničí ale přibývá firem, které mají problémy odebrané zboží zaplatit.

"Vzhledem k tomu, že dětí je více než jiné roky, poptávka je stejná nebo mírně vyšší. Protože každé dítě tu tašku do školy dostane," uvedl manažer mikulovské společnosti Emipo, která vyrábí zejména dětské školní aktovky, sáčky na cvičky či penály, Leopold Pořízek.

Zatím ani neví o tom, že by nějaká firma na jejich trhu zkrachovala. "Naši partneři dělají zboží pro prvňáky nebo také na Vánoce - a to lidé vždycky koupí," míní.

Krize se v případě Emipa projevila spíše u zahraničních klientů. Například některé řetězce v Rusku, kam dodávali zboží, podle něj neprokazují dostatečnou solventnost, aby jim zboží dodali. "Ne že by zboží nechtěli, ale máme obavy, že bychom nedostali peníze," podotkl Pořízek.

Papírny Brno na trh dodávají zejména sešity, skicáky, bloky a další papírové zboží. Podle výkonné ředitelky Sylvy Vodičkové registruje firma v uplynulých měsících pokles v celkových tržbách asi o 15 procent.

"Tuzemsko máme paradoxně na stejné, možná vyšší úrovni než loni. Celkově ale máme pokles 15 procent. Kde je obrovský propad, asi o polovinu, to je slovenský trh," uvedla.

Dodala, že u papírového zboží je stále patrnější příklon k ekologickým sešitům a blokům z recyklovaného materiálu. Hlavním lákadlem pro zákazníky ale podle ní zůstává cena. U školních brašen je podle Pořízka trend pořizovat spíše batohy na záda než klasické aktovky.

Běžně mají i kapsičku na mobilní telefon. Výrobci hodně sází na design, doplnil. Buď si koupí licenci na postavičky od Walta Disneye či jiné a snaží se zaujmout s nimi.

Jiní, jako Emipo, se snaží prorazit s vlastním designem. "Hodně se prodává zboží v setech - aktovka, penál a sáčky na cvičky v jednom designu," podotkl Pořízek.

Roli hrají také učitelé

Největší středoevropský výrobce školních a kancelářských potřeb, českobudějovický Koh-i-noor Hardtmuth (KIN), očekává letos podle již realizovaných velkoobchodních zakázek propad v prodejích maximálně o pět procent. Naproti tomu ve vlastní maloobchodní síti značkových prodejen by firma měla dosáhnout desetiprocentního růstu.

Podle zástupce Koh-i-nooru nepodléhá pořizování školních pomůcek příliš vlivům hospodářské recese, do školy se prostě nakupovat musí. S tím také souvisí akce obchodníků, kteří právě kvůli krizi lákají rodiče školáků na slev. U nákupu školních aktovek, penálů a dalších pomůcek činí až 50 procent. Vydávají speciální letáky, kde srovnávají ceny s konkurencí.

Rodičů, kteří při nákupu školních potřeb hledí pouze na cenu nebo vzhled, ale pomalu ubývá.

"Podle našich informací mají při rozhodování a nákupů školních pomůcek významný vliv učitelé. Rodičům radí kupovat kvalitnější a dražší pomůcky také na základě špatných zkušeností s čínskou no name (bezejmennou) produkcí," řekl mediální zástupce KIN Martin Doležal.

Důležitá je i zdravotní nezávadnost. Hitem letošní nabídky firmy jsou podle prodejů třeba trojhranné ergonomicky tvarované popisovače. Jejich prodej se meziročně zdvojnásobil.

,
Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Domy a byty podvodníků ze společnosti J.O. Investment s. r. o. (na snímku je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

Otestovali jsme: Obstála kosmetika pro nejmenší Nivea Baby?
Otestovali jsme: Obstála kosmetika pro nejmenší Nivea Baby?

Dvacet maminek mělo možnost vyzkoušet šetrnou kosmetiku od Nivea Baby, která je určena těm nejmenším do 3 let. Jak dětem vyhovoval micelární gel a krém proti opruzeninám? A sáhly by maminky po této kosmetice znovu?